Home

Nieuws 648 x bekeken

Boerenfluitjes wil excursie bij de boer

Zetten – Boerenfluitjes, een netwerk van twitterende boeren, wil betaalde excursies bij boeren en tuinders organiseren.

Dat heeft oprichter en zelfverklaard ”stadsmens” Ester van Aalst bekendgemaakt in een bijeenkomst in de voormalige Fruitveiling Midden-Betuwe. Op termijn wil Van Aalst dat boeren via bijvoorbeeld een QR-code op producten vindbaar worden.
Zo’n vijftig boeren en tien geïnteresseerden kwamen op de bijeenkomst af, aldus Van Aalst. Volgens de Goudse initiatiefneemster weten stedelingen ”vrijwel niks” over voedselproductie, en neemt de vraag naar kennis toe. ”Dat kunnen we faciliteren door voor bedrijven, scholen en groepen excursies te organiseren, soms gebonden aan een groter thema of juist specifiek product. Overigens zit aan de excursies een verdienmodel vast: het moet voor boeren wel wat opleveren.”
Op de langere termijn wil Van Aalst een netwerk van boerensupermarkten met vrijwel alleen Nederlandse producten. Dergelijke initiatieven bestaan al wel, maar zijn nu versnipperd. ”Door toegenomen kennis kiest de burger niet meer voor de kiloknaller of Keniaanse bonen. Kennis bij de burger is goed voor de boer.”

Of registreer je om te kunnen reageren.