Home

Nieuws 1664 x bekeken

Vleesverkopen in volume kleiner; bestedingen hoger

Barneveld - De huishoudelijke aankopen van pluimveevlees in het derde kwartaal van dit jaar zijn in volume 1,3 procent lager dan over het derde kwartaal van vorig jaar. De bestedingen aan kip liggen echter 2,2 procent hoger.

Dat blijkt uit het marktonderzoek dat bureau GFK doet in opdracht van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE). De huishoudelijke aankopen van roodvlees (rund- en varkensvlees) liggen 2,2 procent lager dan over het derde kwartaal vorig jaar. De bestedingen aan roodvlees zijn 0,6 procent groter.

Voor varkensvlees apart is sprake van een volumedaling van 5,8 procent en een daling in de bestedingen van 5,2 procent. Rundvlees zit 8,4 procent in de min qua volume en 4,7 procent in de bestedingen. De aankopen van gehakt zijn in volume 3,3 procent lager, maar in geld 5 procent hoger. De gemengde vleesproducten scoren 6,5 hoger in volume en 13,5 procent hoger in de bestedingen.Het productschap trekt uit de gegevens de conclusie dat kip een gewild en populair stuk vlees is en blijft. De consument heeft nog nooit zoveel geld besteed aan pluimveevlees als dit jaar.

De cijfers die het PPE over de Duitse markt, een belangrijke exportmarkt voor het Nederlandse product, presenteert zijn beduidend minder positief. In Duitsland is over de hele linie van pluimveevleesproducten sprake van een dalende trend. Er is in het derde kwartaal 5 procent minder kip verkocht (volume) en 7 procent minder kalkoen. De bestedingen zijn ook lager. Voor kip 1,7 procent minder en voor kalkoen 4,3 procent.

De markt voor bevroren kalkoenproduct in Duitsland neemt heel snel af. Er was sprake van een volumedaling van 40 procent ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Ook de afzet van verse kalkoenproducten staat onder druk. Er is 2,4 procent minder volume verkocht. De Duitse kalkoensector is dan ook bezig om de productie te beperken.

Of registreer je om te kunnen reageren.