Home

Nieuws 3747 x bekeken 9 reacties

Super rekent stijgende kostprijs niet door aan consument

Den Haag - De consumentenprijzen van melk, kaas en eieren volgen niet of nauwelijks de kostprijs van deze producten. Dat blijkt uit gegevens van het CBS.

Vanaf 2010 is de kostprijs van zuivelproducten opnieuw sterk gestegen met 35 procent ten opzichte van 2005. Echter de consumentenprijs daalde tot 2010 en is daarna slechts licht gestegen met 15 procent ten opzicht van 2005. Volgens het CBS komt dit doordat supermarkten niet snel kunnen reageren op hogere kostprijzen van zuivelproducten, omdat ze vaak langlopende contracten hebben met leveranciers. Ook speelt de concurrentieslag tussen supermarkten een rol bij de bepaling van de consumentenprijs.

De gestegen graanprijzen zijn wel vrij snel terug te zien in de winkelprijzen van brood en andere graanproducten. De prijs van een doorsnee brood fluctueert sterk. In 2008 betaalde de consument voor een brood €1,48 €1,17 euro in 2010. De prijs van een liter melk liep uiteen van 51 cent in 2000 tot 71 cent in 2009. In 2011 kostte een liter melk weer gemiddeld 67 cent en dus lager.

Laatste reacties

  • gerjan slingenbergh

    Wat een onzin verhaal, de supers kopen niet van de boeren maar van zuivelfabrieken op een markt waar vraag en aanbod de prijs dicteert.
    Sinds voedsel een marktprodukt is geworden telt de kostprijs niet meer.
    Dat krijg met de liberalisering, iets waar de LTO een voorstander van is.

  • joannes

    Wat een kromme redenering ¨Supermarkten niet snel kunnen reageren op hogere kostprijzen van zuivelproducten, omdat ze vaak langlopende contracten hebben met leveranciers¨ ! Maar ze, die Supermarkten, hebben wel het recht om een brieven voor een extra korting, nb met terug werkende kracht, te sturen zoals Albert Heijn en Jumbo! Ook het CBS is dus van mening dat supermarkten gewoon hun werk doen met de ¨marktmacht¨te gebruiken om leveranciers te wurgen ten gunste van????? . Ik weet niet welke school deze medewerkers hebben gevolgd maar in mijn boekjes is dit misbruik van een marktpositie: een oligopolie. En dat allemaal om het midden en kleinbedrijf waar men zo afhanklijk van is voor de broodnodige economische creativiteit en flexibiliteit de nek om te draaien. UIteindelijk blijkt de bron van het kwaad gewoon in de economie boekjes te liggen die die ambtenaren/functionarissen bestudeerd hebben!

  • politiek

    Het CBS verwijst naar langlopende contracten als excuses dat men kostprijs van de agrarische producten niet kan vermarkten in de supers. Wat een onzin. Die langlopende contracten kunnen altijd besproken worden of opengebroken worden. Kijk zoals zoals AH (2%)en JUMBO (1,25%) dat doet. Openbreken ten gunstige van zichzelf en met terugwerkende tijd. ! Dit ondanks de stijgende kostprijs van vele agrarische producten. Met name vlees !. Het LTO behoort kennis te hebben van die enorme dodelijke kostprijstijgingen waar de sector momenteel mee te maken heeft !. Beter is het zoals de NVV momenteel bezig is denk ik. Zie de acties bij de JUMBO en de aandacht dat dit geeft om de problemen publiekelijk kenbaar te maken. Het is immers een probleem van de gemeenschap Nederland als men de boerengezinsbedrijven wil behouden. Helaas ook al direct een minder ondersteunende reactie van de LTO er achteraan. In plaats van blindelings deze acties hart ondersteunen ze toch in twijfel trekken. Waarom zijn deze acties hart nodig vraag ik af. Juist omdat LTO niets bereikt en men sprakeloos is als AH en JUMBO met die eenzijdige kortingen komen. In die achterkamertjespolitiek wil dan weer net doen alsof men zoveel doet maar helaas zonder succes. ( of doet men wel echt iets vraag ik me af voor de gezinsbedrijven)
    Jammer van de houding van LTO Nederland !.

  • Kalverhouder_1

    Begrijpelijk verhaal. De wereld anno 2012 zit op deze manier in elkaar. Schaalvergroting op agrarisch gebied, maar op retail-gebied heeft veel goeds gebracht voor consument. Op inkoopgebied richting de leveranciers is echter een brug gemist. Een samenwerking is noodzaak om krachten te bundelen richting de afnemer.

    Helaas valt het valt te betreuren dat de vertaalslag naar producent achterblijft. Een situatie waarbij de producent onderbetaald wordt, zorgt uiteindelijk voor een krimp in het aantal boeren en daarmee een toename van de economie in het buitenland.

    EN! Een stijging van de prijzen van de producten voor producent in het schap! En daarom: LANG LEVE DE BOER (met de langste adem)

  • W Geverink

    Tja, machteloosheid en uitbuiting van de boer door de rest van de keten is te voorkomen door te zorgen dat het aanbod zo goed mogelijk gestuurd wordt en vooral niet te ruim is. Ik ben er heel nieuwsgierig naar waarom juist jullie eigen belangenbehartiger voorstander is voor afschaffing van quota en daarmee een in vergelijking heel succesvolle nederlandse melkveehouderij op het zelfde uitzichtsloze doodlopende pad zet als de varkenshouders en tuinders.

  • koestal

    tijd voor de boeren vakbonden ,die kunnen nu aan de bak ,tijd voor actie,ze hebben duidelijk bestaansrecht

  • antoon

    eerste klas onzin verhaal, de supers zorgen echt wel dat ze voldoende marge houden, kun je dus zien wat er in de tussen tijd verdiend is over de ruggen van de boeren.

  • alco1

    Ik hoor steeds geluiden van wel of niet het quota behouden en dat boeren er tegen waren dat het kwam in 1984 en nu weer tegen het verdwijnen zijn.
    Destijds waren veel boeren tegen de komst waaronder ik, omdat het gereguleerd zou worden door de staat (Het PZ) Deze had een tweezijdig belang. N.m. Een ook niet te duur voedsel pakket. Miljoenen zijn er verdwenen naar de bejaarden tehuizen en erfgenamen. Boeren hadden zelf de regulatie moeten beheren en altijd een tekort op de markt moeten creeren. Dan had de melkprijs meer dan kostendekkend kunnen zijn. Als men nu verder wil op de oude voet dan zal er nog veel meer kapitaal uit de landbouw verdwijnen.
    Echter zal nu met de vrije wereldmarkten, regulering door de boeren zelf een niet te nemen obstakel zijn.

  • Grensboerke

    Het druipt er weer van af. Een artikel gesponsort door het CBL.
    En wij maar denken dat men het hier met de agrariërs goed voor heeft.
    Het enige wat men doet is week in week uit doorgeven wat de grote bedrijven goed uitkomt. Kijk maar naar de wekelijks marktberichten, zelden dat de uitleg positief is voor de agrariër.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.