Home

Nieuws 743 x bekeken

Monsanto te stellig in advertentie over Roundup

Amsterdam - Bestrijdingsmiddelenproducent Monsanto heeft te stellige uitlatingen gedaan over het bestrijdingsmiddel Roundup in advertenties in De Volkskrant en de Telegraaf. Dat zegt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht van een inwoner van Amsterdam. Monsanto legt zich neer bij de uitspraak.

Monsanto plaatste afgelopen zomer een advertentie met de feiten over het bestrijdingsmiddel Roundup. Daarmee wilde het bedrijf tegenwicht bieden aan stellingen die ingenomen werden door niet-gouvernementele organisaties over de (on)veiligheid van Roundup en de werkende stof glyfosaat.

De klacht tegen de advertentie bevatte zeven punten. Twee daarvan zijn gegrond verklaard. De Reclame Code Commissie vindt het niet nodig het bedrijf op te dragen de advertentie te rectificeren. Het blijft bij een aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De punten waarop de commissie de klager in het gelijk stelt gaan over de werking in de bodem en het achterblijven van residuen in de bodem. De adverteerder stelde dat het bestrijdingsmiddel glyfosaat niet in de bodem achterblijft en dat er geen doorspoeling is naar het grondwater. Volgens de Reclame Code Commissie is die laatste uitspraak niet onderbouwd door feiten. Dat het bestrijdingsmiddel voldoet aan de wettelijke eisen is niet voldoende grond om te stellen dat er geen rest achterblijft in de bodem.

Bovendien heeft het bedrijf niet hard gemaakt dat glyfosaat geen bodemwerking heeft.

Woordvoerder Kris Leemans van Monsanto zegt in een reactie dat het bedrijf de uitspraak van de Reclame Code Commissie zal respecteren en de teksten in de advertentie zal aanpassen, als die nog eens geplaatst wordt. Op dit moment zijn er geen plannen om de advertentie te herplaatsen.

Of registreer je om te kunnen reageren.