Home

Nieuws 1531 x bekeken 3 reacties

Boer onderhoudt contact met leverancier vaker via social media

Roggel - Boeren gebruiken social media steeds vaker voor het ontvangen van hun informatie van hun leverancier. Dit blijkt uit een online onderzoek van AgriDirect, uitgevoerd in november 2012, waaraan 800 boeren en tuinders deelnamen.

Boeren die actief zijn op social media, zoals Facebook en Twitter, zijn daar steeds vaker op zoek naar hun leveranciers. 44 procent wil via deze weg informatie ontvangen van zijn leveranciers, 35 procent is zelfs geïnteresseerd hen te ‘volgen’. Vorig jaar was dat nog respectievelijk 19 procent en 15 procent.

Facebook en YouTube lijken voor agribusiness-bedrijven de meest aangewezen kanalen om in contact te komen met hun afnemers. 55 procent van de boeren die actief zijn op social media maakt gebruik van Facebook, 51 procent komt regelmatig op YouTube. In 2011 was YouTube nog het populairst, gevolgd door Facebook. Ook worden discussiefora en Twitter steeds populairder. Daarentegen is Hyves ook in de agrarische sector op zijn retour met 33 procent in 2011 en nog maar 10 procent in 2012.

Driekwart van de agrarische ondernemers op gebruiken social media ook zakelijk, voornamelijk om het nieuws uit de sector in de gaten te houden. Ook wordt social media regelmatig gebruikt om nieuws over producten en machines te vernemen, contacten met collega’s te onderhouden of tips uit te wisselen.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op onderzoek onder online georiënteerde agrarisch ondernemers. Telefonisch onderzoek van AgriDirect onder 350 agrariërs, uitgevoerd in november 2012 en representatief voor de totale populatie, laat zien dat 33 procent van alle agrariërs op social media te vinden is.

Laatste reacties

  • W.T

    Het onderzoek is online uitgevoerd dus in principe wordt er al een groot gedeelte van de doelgroep uitgesloten. Ik denk niet dat de cijfers een rieel beeld geven.

  • W.T

    Het onderzoek is online uitgevoerd dus in principe wordt er al een groot gedeelte van de doelgroep uitgesloten. Ik denk niet dat de cijfers een rieel beeld geven.

  • karine

    De in dit bericht genoemde percentages betreffen de agrariërs die actief zijn op Social Media. Onderzoek doen bij deze groep kan heel goed online.

    Maar juist om een reëel beeld te geven van het effectieve gebruik van Social Media in de sector hebben we tevens telefonisch onderzoek gedaan onder 350 boeren en tuinders. Uit dit telefonische onderzoek kwam naar voren dat 33% van de land- en tuinbouwers actief is op Social Media. Dat betekent dat bijvoorbeeld 18% van ALLE agrariërs op Facebook te vinden is en 15% van ALLE agrariërs informatie wil ontvangen van leveranciers via Social Media.

    Met vriendelijke groet,
    Karine Hermans
    PR en Communicatie - AgriDirect BV

Of registreer je om te kunnen reageren.