Home

Nieuws 515 x bekeken

‘AH koploper aanbiedingen duurzaam vlees’

Zaandam – Wie tijdens kerst een stuk duurzaam vlees wil eten, kan qua supermarkten het beste terecht bij Albert Heijn (AH). Dat stelt althans de stichting Natuur en Milieu op basis van eigen onderzoek. De organisatie stelt zoals elk jaar vast dat maar weinig supermarkten recepten aanbieden met daarin duurzaam vlees.

Volgens het onderzoek hebben 9 van de 23 supermarktketens door Natuur en Milieu als duurzaam beoordeeld vlees in de aanbieding. Bij marktleider Albert Heijn is 38 procent van het vlees dat via 'bonuskorting' wordt aangeboden, als duurzaam gecertificeerd. Plus en Deen delen een tweede plaats met 25 procent duurzaam vlees in de aanbieding.
Hoogvliet neemt een derde plaats in met 23 procent duurzaam vlees. De grootste supermarktketens na Albert Heijn, Jumbo en C1000, zijn dus niet in de top te vinden. Twee derde van de als duurzaam aangemerkte vleesaanbiedingen beschikt over het 1 ster Beter Leven-kenmerk voor dierenwelzijn, ontwikkeld door Dierenbescherming, Vion en Albert Heijn. Een derde van de aanbiedingen is op milieubelasting beoordeeld door Milieukeur, Bio- en EKO-keurmerken.
Volgens teammanager landbouw van Natuur en Milieu Sijas Akkerman zijn ketens laks. “De mondiale voetafdruk van vlees is groot. Voor iedere kilo vlees is gemiddeld 6 kilo plantaardig veevoer nodig”, aldus Akkerman, die ook wijst op de ontbossing die de veehouderij in Zuid-Amerika zou aanjagen en de uitstoot van broeikasgassen die in het productieproces vrij komen.
Volgens Akkerman is het kerstfeest bij uitstek geschikt om aandacht te vragen voor duurzaam vlees of vegetarische opties.

Of registreer je om te kunnen reageren.