Home

Nieuws 285 x bekeken

Omzet Ahold Nederland neemt toe

Zaandam - De omzet van Albert Heijn en enkele kleinere zusterbedrijven is het afgelopen kwartaal 8,1 procent toegenomen tot 2,5 miljard euro. Een groot deel van de omzetgroei wordt verklaard uit de overname van 82 winkels van Jumbo, waarvan inmiddels 14 zaken zijn omgebouwd tot de Albert Heijn formule.

Albert Heijn is met een marktaandeel van ruim 30 procent de grootste supermarktketen in Nederland en met vers ligt het marktaandeel nog wat hoger. Volgens de topman van moederbedrijf Ahold Dick Boer zijn klanten zeer prijsbewust en zal Albert Heijn scherp in de markt blijven opereren om het marktaandeel te verdedigen.
Door hoge kosten voor personeel, het voeren van een prijzenslag met concurrenten en het ombouwen van winkels, is de winstmarge gedaald. De operationele marge in Nederland bedraagt 5,6 procent en wordt nog omlaag getrokken door internetwarenhuis Bol.com. Met Albert Heijn wordt momenteel meer verdiend dan een jaar eerder.
Albert Heijn was volgens Boer succesvol met verschillende marketingacties. Boer verwacht snelle groei in België en met gemakswinkels in Duitsland. De eerste “AH-to-Go” is in Aachen reeds geopend en winkels volgen in Düsseldorf en Essen. Het zijn kleine winkels met minder maar gemiddeld wel duurdere producten.
Inclusief de activiteiten in de VS en de rest van Europa heeft Ahold in het derde kwartaal 7,6 miljard euro omgezet. Dat is 3,7 procent meer dan het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat kwam juist 3,7 procent lager uit op 289 miljoen euro. De nettowinst daalde 46 procent tot 139 miljoen euro, dit dat had te maken met een eenmalige belastinglast bij het Zweedse ICA.

Of registreer je om te kunnen reageren.