Home

Nieuws 7242 x bekeken 22 reactieslaatste update:13 feb 2013

Loonbedrijf besteedt 75.000 euro meer aan brandstof

Nijkerk – Een gemiddeld Nederlands loonbedrijf in de grensstreek met België betaalt door de afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel straks jaarlijks 75.000 euro meer dan zijn Belgische concurrent. Als gevolg hiervan vrezen de bedrijven enorme omzetverliezen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat loonwerkersbrancheorganisatie Cumela uitvoerde. Het rapport is opgesteld op aanvraag van Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf (SGP), die eerder de afschaffing van het accijnsvoordeel ter discussie stelde in vragen aan staatssecretaris van Economische Zaken Frans Weekers. Cumela deed het onderzoek onder bedrijven in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.
De berekening is gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 175.000 liter rode diesel per jaar. Voor bedrijven gemiddeld levert de accijnsverhoging een extra kostenpost op van 35.000 euro maar het verschil met de Belgen groeit tot 75.000 euro. Het prijsverschil van witte en rode diesel in Nederland bedraagt straks 45 tot 40 cent per liter.

Laatste reacties

  • politiek

    Dat wordt dus gewoon doorekenen naar de klant, de boer dus. 75.000 euro meer dieselkosten die stel in 15.000 tractoruren nodig zijn is dus 5 euro loonkosten per uur omhoog naar de boer vanwege die diesel. Of werk dat zo niet in de landbouw ?

  • ikkethuis

    politiek, dan mag er dus een belgische loonwerker komen. en dat is de zere plek.

  • Dutchdeutz

    Alley, gaan we allemaal vlaams converseren, ja
    M.a.w. ik denk dat elke loonwerker in Belgie gaat kijken om daar hun business te starten en hun Nederlandse klanten te bedienen toch...

  • denker123

    Dit probleem is er gekomen omdat men geen europa meer wil zoals Nederland,nu komen weer dezelfde peoblemen terug als voor de europese samenwerking, we kunnen weer gaan smokkelen.

  • sjang

    @politiek: u vraagt werkt dit niet zo in de landbouw? U weet toch alles, heeft alle documenten ter beschikking, zelfs geheime en niet uitgelekte.
    Op zo een simpel onderwerp komt u met zo een domme vraag,
    u bent een forumvervuiler.

  • politiek

    Beste sjang. Weet u dan het antwoord op die domme vraag van dat simpel onderwerp ?

  • daj.schreurs

    Als ze die trekkers ook uit gaan zetten als ze aan het koffie drinken zijn dat scheelt ook weer

  • Boomkesboer

    het is precies zoals denker 123 schrijft een europa is ver weg te denken met name in de grensstreken hele dagen gsm netwerk van de belgische collega a penning 16 en de rest, loonbelasting op seizoenswerk kennen ze amper, rode diesel tanken van momenteel 75 a 80 euro cent, vinden wij het gek dat die over de grens komen. ze hebben groot gelijk alleen wij hebben daar het voordeel niet dus wij bljven hier. zeker als loonwerker want daar werken ze gewoon veel goedkoper. mechanisatie bedrijven ervaren hezelfde, conccurentie op gewerkte uren aan machines kost daar altijd 10 euro per uur minder. ook gewoon bij de merkdealer.

  • politiek

    daj.scheurs, Gewoon bij de loonwerker een uitsplitsing van de factuur vragen dan. De tijd dat de tactor aan en uit staat.

  • Kowalski

    Kan die nederlandse loonwerker zijn gasolie dan niet in belgie inkopen, of mag dat niet?

  • Ad boer

    Zal het er weer op uit draaien dat er dalijk weer gefraudeerd word met vanalles en nog wat in de maispercelen loonwerkers wees allert

  • agratax2

    Heeft de politiek niet de mond van 'equal level playing field' m.a.w. een gelijke behandeling, gelijke omstandigheden? Dit is nog binnen Europa nog binnen de WTO een feit al lullen ze daar wel over in Haagse en Brusselse kringen. Hier weer eens een duidelijk voorbeeld van hoe je deze gelijkheid met voeten treedt. is de politiek echt van plan om één Europa en één Vrije Wereld Handel op te bouwen die ook nog duurzaam is? Als ze zo door gaan, zal de bom vroeg of laat barsten en ieder land of groep landen gaat weer voor eigen kop verder. Beide Handels verdragen gelden zolang we er voordeel uit halen, gaat het geld kosten dan is de eenheid ver weg.

  • marc47

    In Belgie hebben ze een véééél sterkere boerenorganisatie die de btw, aczijnsen en loonkost in de landbouw laag houdt.

  • Richard uit de grensstreek

    Veel loonwerkers en akkerbouw bedrijven hebben vaak al een bedrijf in belgie zo veranderd er niet veel voor deze.Het land houdt niet op bij de grens?

  • ikkethuis

    richard, dat klopt wat je zegt, maarin de boeken moet het dieselverbruik ook kloppen met de uren die er gewerkt zijn in een land. De stookdiesel kost op het moment 89 ct per liter (zwavelhoudend)in belgie, als men dat naar nederland transporteerd moet men het verschil in accijns bijbetalen. Ik denk dat de witte diesel nu rond de 120 zit ex btw.

  • denker123

    marc 47, in de Eurolanden moeten minstens aczijnzen en btw toch uniform zijn,dat de politiekers dit nog niet klaar kunnen krijgen is schandalig.Dit moet toch gemakkelijker te regelen zijn dan geld geven aan Zuid Europa!! De boerenorganisaties kunnen zich beter inzetten voor hoger landbouwprijzen.

  • AVI

    De taak van de politiek is om de Nederlandse boeren uit te buiten. Nu de rooie diesel afschaffen. Wat is de volgende stap? Wij als boeren worden alleen maar uitgebuit. Vallen wij ook al onder de Max Havelaar?

  • koestal

    Nederland helpt liever de Grieken met financiele middelen dan hun eigen hardwerkende onderdanen,mooi weer spelen met andersmans geld ,zoete lieve gekke Gerritje

  • herwaarden

    Bellen of laat bellen voor bespaar-units, we praten toch over serieus geld !!
    0653-167340 of info@bvh-og.nl

  • andreminka

    alles naar zuid europa , en hier kunnen we de rekening voor betalen
    Leve1 Europa maar da wel dezelfde regels
    Gewoon de rode diesel in belgie kopen , we leven in een vrij europa
    en laat Rutte maar bezuinigen Eerst den haag zonder laten doen .
    en anders gewoon alles plat leggen

  • marc47

    Als dat in België zou gebeuren lieten de boerenorganisaties alles plat gooien.

  • RRTEF

    Ik betaal in Frankrijk ongeveer 85 ct ex. btw per liter rode diesel. Jaarlijks vul je een papier in met copies van de nota's en dan stort de belastingdienst nog 5ct per liter terug.
    Als jullie nu op witte mogen rijden en dat dan ook voor de auto kunnen gebruiken vind ik dat oneerlijke concurrentie. Vrij verkeer van diensten en goederen in Europa...

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.