Home

Nieuws 570 x bekeken

Wessanen legt focus op Natuurwinkel

Amsterdam - Wessanen Benelux richt zich op één supermarktformule, de Natuurwinkel. Het hippe Gooodyfooods-concept wordt overboord gezet. Dat meldt het biologische voedingsconcern na de rapportage van teleurstellende kwartaalcijfers. Wessanen weet volgens het concern te weinig te profiteren van de biologische omzetgroei.

De omzet van Wessanen lag in het afgelopen kwartaal op 138,5 miljoen euro, bijna 2 miljoen euro meer dan vorig jaar in dezelfde periode. Zonder overnames is de omzet zelfs gedaald met 0,2 procent. De nettowinst daalde van 8,1 miljoen euro vorig jaar naar 3,7 miljoen euro. Analisten verwachtten een winst van ruim boven de 4 miljoen. De omzet van eigen voedingswinkels daalde van 55 naar 48 miljoen.

De verkoop van biologische voedingsproducten aan Nederlandse supermarkten is nauwelijks gegroeid. De stagnatie is opmerkelijk want de biologische voedingsmarkt groeide volgens cijfers van Bionext in 2011 met 17 procent tot 881 miljoen euro. Voor het eerste halfjaar van 2012 komt de groei volgens de brancheorganisatie uit op 10 procent. De algehele voedingsmarkt groeit door prijsdruk en gelijkblijvende volumes nauwelijks.
Wessanen heeft nog meer afzetmoeilijkheden in Frankrijk. Hier levert het beursgenoteerde bedrijf uit Amsterdam aan kleine zelfstandigen. Deze ketens hebben het moeilijk nu ook in Frankrijk lonen niet langer stijgen en belastingen worden verhoogd. Daar komt bij dat Wessanen in Frankrijk afscheid nam van een serie minder winstgevende merken waardoor de afzetvolumes extra hard zijn gekelderd.
Het merk Zonnatura groeide voorheen maar hieraan kwam een einde omdat McDonald’s vruchtensappen uit het assortiment heeft gehaald. Wessanen deed geen specifieke uitspraken over andere merken zoals Whole Earth en Ekoland.

Of registreer je om te kunnen reageren.