Home

Nieuws 983 x bekeken

Unilever: teleurstellende verkopen voeding

Rotterdam – De voedingsomzet van Unilever is in het derde kwartaal licht gedaald tot 3,6 miljard euro. Daarmee blijft de divisie achter bij het totale levensmiddelenconcern, dat vooral door aantrekkende verkopen van verzorgingsproducten in Azië de omzet zag toenemen met 5,9 procent tot 13,4 miljard euro.

De cijfers vallen analisten overwegend mee.

De voedingsdivisie maakt onder meer margarine, ijs, worst en pindakaas in de Benelux. De divisie kampt met opgelopen grondstofkosten en gebrek aan consumentenvertrouwen in met name Europa en de VS. Daarbuiten introduceert Unilever nog in vrij hoog tempo nieuwe producten en wordt ondanks hevige concurrentie groei geboekt.
Financieel directeur Jean Marc Huet zei dat de afzet in China in alle categorieën een vlucht neemt. Opkomende economieën waren goed voor 12 procent omzetgroei en 55 procent van de totale omzet. Unilever en Nestlé profiteert van een sterke aanwezigheid in opkomende economieën, waar de Franse concurrent Danone en het Amerikaanse Procter & Gamble minder sterk staan.
Nestlé, ’s werelds grootste voedingsbedrijf, verklaarde wel onlangs dat groei in China begint te vertragen. ABN Amro schreef deze week dat de economische groei uit zal komen op 7,5 procent, waar eerder is uitgegaan van 8 procent. Voor volgend jaar verwacht de bank een vergelijkbare groei en een aantrekkende consumptie.

Of registreer je om te kunnen reageren.