Home

Nieuws 513 x bekeken

ProTerra zoekt afnemers transgeenvrije soja

Bilthoven - De ProTerra Foundation, een voorvechter en certificeringsorganisatie voor niet-transgene soja, opent op 25 oktober een eerste Nederlandse vestiging. Doel is meer Nederlandse handelsbedrijven en verwerkers te laten kiezen voor ProTerra-certificering, in plaats van certificering volgens de wat betreft genetische modificatie neutrale Round Table of Responsible Soy (RTRS).

De organisatie claimt dat vorig jaar wereldwijd al 4,5 miljoen ton soja is verwerkt die van het ProTerra-certificaat was voorzien. Daarmee zou het gecertificeerde volume een stuk hoger liggen dan de RTRS-certificering die nog onder de 100.000 ton uitkwam. De ProTerra Foundation certificeert met name in Brazilië en India en belangrijke markten zijn nu vooral Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Er gelden veel meer criteria dan transgeen of niet-transgeen, zoals voor arbeidsrechten, die maken dat in het goeddeels transgeenvrije India toch veel telers niet aan de criteria kunnen voldoen.

Volgens uitvoerend vice-voorzitter Peter Sakkers van de van origine Braziliaanse organisatie is de keuze voor een kantoor in Bilthoven ingegeven door de strategische positie die Nederland inneemt in het internationale handelsverkeer. “Nederland zelf consumeert een behoorlijk volume van 1,8 miljoen ton soja, maar Nederland voert ook jaarlijks 9 miljoen ton door. Helaas wordt nog nauwelijks gekozen voor een certificering die garandeert dat de hele keten transgeenvrij is, ondanks de aanwezigheid van in transgeenvrij gespecialiseerde handelaren zoals Cefetra.”

Sinds de oprichting in 2005 heeft ProTerra volgens Sakkers een groeiende groep sojatelers overtuigd van de voordelen van transgeenvrij telen. Jaarlijks wordt naar schatting volgens ProTerra 8 miljoen ton transgeenvrije soja geproduceerd waarvan dus ruim de helft zijn weg naar afnemers vindt via ProTerra-gecertificeerde ketens. Het overige deel vind zijn weg op de ongescheiden sojamarkt. “Nu we voldoende volume kunnen aanbieden, richten we ons meer en meer op het mobiliseren van de afnemersmarkt.”

Of registreer je om te kunnen reageren.