Home

Nieuws 3419 x bekeken 2 reacties

Plukon neemt Interchicken over

Wezep/Bodegraven - Plukon Food Group in Wezep wil pluimveevleesverwerker Interchicken in Bodegraven overnemen van Mijwo Beheer. Dat hebben beide ondernemingen woensdag bekend gemaakt.

De voorgenomen overname wordt voorgelegd aan de mededingingsautoriteit. Ook de ondernemingsraden moeten zich uitspreken.

Met de overname groeit Plukon zo’n 115 miljoen euro in omzet.

Interchicken is actief in het supermarktkanaal, maar richt zich ook op de markt voor ambachtelijke slagers en de Out of Home markt. Plukon heeft na de samenvoeging een omzet van ongeveer 1,4 miljard euro met meer dan 4.100 medewerkers verdeeld over veertien productielocaties; zes in Nederland, drie in België en vijf in Duitsland.

Het concern verwerkt 6,7 miljoen kuikens en kalkoenen per week. In de Nederlandse retailmarkt heeft Plukon na de overname een marktaandeel van ruim 50 procent. Als het gaat om duurzame kip met één Beter Leven Ster is Plukon naar eigen zeggen goed voor 85 tot 90 procent van de productie van dit vlees.

Volgens directeur Edward Windhorst van Interchicken is het contact tussen Interchicken en Plukon zo’n drie maanden geleden ontstaan. Het Bodegravense bedrijf heeft een positie als zelfstandig pluimveeverwerker die verschillende Nederlandse retailketens belevert. Het bedrijf betrok tot nu toe zijn grondstof van verschillende slachterijen. Deze zomer maakte Interchicken bekend dat het een eigen productieketen heeft opgezet voor de productie van vlees met één ster volgens Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming.

Interchicken was de laatste grote zelfstandige pluimveevleesverwerker zonder een eigen slachterij. Windhorst geeft aan dat juist het ontbreken van de slachtende voorschakel voor Interchicken een belangrijke reden is geweest om samen te gaan met Plukon. De andere reden is de voortgaande consolidatie in de retailwereld die het noodzakelijk maakt om ook als pluimveevleesverwerkers te consolideren. “Je ziet de consolidatie in heel Noord en Noordwest-Europa doorgaan. We moesten wel mee.”

Volgens topman Peter Poortinga van Plukon is Interchicken een goede aanvulling op de snel groeiende retailactiviteiten van Plukon. De tweede factor is de verduurzaming van de pluimveevleesproductie waar Interchicken evenals Plukon nadrukkelijk mee bezig is. “Ze hebben producten uit Frankrijk, ze zijn bezig in Roemenië en Polen. Het past heel goed bij onze eigen activiteiten.” Poortinga vindt het bovendien belangrijk dat met deze stap weer duidelijk wordt gemaakt dat er in de Nederlandse pluimveesector wel degelijk de wil is om te verduurzamen. “We willen meer dan men soms denkt van onze sector”.

Na de samenvoeging zullen de activiteiten van Interchicken worden geïntegreerd in die van Plukon. Windhorst verwacht niet meteen grote veranderingen voor het personeel. Wel zal de productie worden gestroomlijnd. De productie van één ster vlees die Interchicken heeft opgezet in Roemenië blijft bestaan en wordt verder uitgebouwd. Ook de plannen die het bedrijf had om in Polen een keten op te zetten voor de productie van biologisch pluimveevlees zullen worden uitgevoerd.

Laatste reacties

  • probe14

    Goede zaak! Het is eten of gegeten worden en op deze manier de supermarkten niet alles laten afpakken door elkaar uit te laten spelen.

  • joannes

    Kunnen we hieruit concluderen dat het Bio avontuur in Roemenië tegenvallers heeft opgelopen? Hoe kan je anders verklaren dat een strategy om de retailers te binden,nb 3 maanden geleden met veel geluid gepresenteeerd, nu doorverkocht wordt aan hun grote concurrent in de retail markt. Avonturen financieren in het buitenland is een diepe geld zakken business en ik weet zeker dat die van Peter Poortinga dieper zijn dan die van Edward Windhorst met 2 mlj omzet per week. De retailers zullen hem naar Plukon hebben gestuurd toen hij voor een hogere verkoopprijs een gesprek wilde!

Of registreer je om te kunnen reageren.