Home

Nieuws 182 x bekeken 2 reacties

'Omzet detailhandel eurozone blijft dalen'

Londen - De omzetten van winkeliers in de eurozone blijven tot en met het tweede kwartaal van 2013 dalen.

Dat komt door lagere consumentenbestedingen en het afgenomen vertrouwen, zo meldde kredietbeoordelaar Moody's donderdag. Moody's handhaaft dan ook de negatieve outlook voor de Europese retailsector.

De omzetdaling komt vrijwel geheel voor rekening van de zuidelijke landen, voornamelijk Griekenland, Spanje en Portugal. In andere landen is er een stagnatie of zelfs groei van de detailhandelsomzet waar te nemen.

Moody's verwacht wel dat de omzet van de meeste supermarktketens en andere verkopers van levensmiddelen stabiel blijft. Zij zullen hun aanbod meer aanpassen aan de bestedingen van consumenten en een deel van de kosten doorberekenen aan leveranciers en klanten. De kredietbeoordelaar merkt op dat sommige supermarktketens steeds meer activiteiten in de non-foodsector ontplooien.

De vooruitzichten voor de Europese detailhandel zouden pas als stabiel kunnen worden betiteld als er sprake is van positieve groei, lagere inkoopkosten en een verbetering van de winstgevendheid, met name in de non-foodsector.

Laatste reacties

  • Jaap 109

    Elke dag negatieve berichten in de pers, ja dan is het logisch dat men de hand op de knip houd.

  • joannes

    Jaap 109, wat stel jij dan voor, je kop in het zand en de creditcard gebruiken? Dat, op de hoop dat er altijd al goed is gekomen en, het deze keer ook wel weer goed zal komen! Dat is wat ze in Spanje, Griekenland, Italië,enz teveel hebben gedaan, en nu komen de Noordelijke EU landen erachter dat ze de opgebouwde schuld mogelijk niet terug kunnen betalen omdat ze alleen nog maar aan besteden en pensioenen denken. Daarom en -voor zijn de EU regeringen gelimiteerd en gaan nu dicipline betrachten en vooral...... belastingen heffen om versneld financieel gezond te worden. Ze gaan, zo zou je het kunnen noemen, op financieel dieet. Nu dan is het logisch dat de retail ook meedoet. Zij zijn inmiddels, in de concurrentie strijd, één groot verleidings apparaat om de zuur verdiende centen ,via de credit card, met een te duur consumptie credit via de bank, uit de gemiddelde consumenten beurs te kloppen. Het is een onzin opmerking om te veronderstellen dat de problemen slechts een vertrouwens probleem in de economie is: het is een vertrouwens probleem in de economische dynamiek die gedomineerd is door retail, banken en gemanipuleerde en manipulerende politiek.

Of registreer je om te kunnen reageren.