Home

Nieuws 1539 x bekeken 4 reactieslaatste update:13 feb 2013

Maat laaiend over schrappen compensatie rode diesel

Den Haag - LTO is boos over het schrappen van de 30 miljoen euro compensatie voor de accijnsverhoging van rode diesel. Volgens voorzitter Albert Jan Maat wordt daarmee de concurrentiekracht van de sector aangetast.

Maandag presenteerden VVD en PvdA de eerste begrotingsafspraken, die zij in het kader van de formatie hebben gemaakt. De twee partijen zetten een streep door een aantal omstreden bezuinigingen uit het Lente-akkoord, waaronder de forensentaks en de langstudeerboete. Het gat dat daardoor ontstaat, wordt gedekt met onder meer geld uit het potje ter verzachting van de afschaffing van de korting op rode diesel.

“Ik ben zeer teleurgesteld, eerlijk gezegd zelfs laaiend”, zegt Maat. “Als dit een voorteken is van hoe het regeerakkoord eruit zal zien, vraag ik mij af of deze twee partijen zich wel realiseren wie ons uit het slop van de crisis moeten trekken. Het is een ordinaire lastenverzwaring voor het bedrijfsleven, waarmee onze concurrentiekracht wordt aangetast.”

Het schrappen van de rode diesel levert de staatskas zo’n 250 miljoen euro op. In het Lente-akkoord is afgesproken dat dit wordt gecompenseerd met lastenverlichting voor de hele sector. Staatssecretaris Henk Bleker (landbouw) heeft later aangegeven hier nog eens 20 miljoen euro extra voor vrij te maken. VVD en PvdA steken daar nu dus een stokje voor.

Laatste reacties

  • jan1966

    Ik heb Maat nog nooit zo laaiend gezien, waarschijnlijk omd die compensatie voor de rooie diesel voor een groot deel bij LTO- projecten terecht zou komen.
    Maat wordt niet beloond voor het rustig houden van zijn achterban

  • joannes

    Wat had je anders verwacht van een coalitie die bestaat uit de VVD en de PvdA, De VVD steunt het grootbedrijf en die zijn maar wat blij met deze regeling. Het zet de druk op de minder efficiente kleinere agro ondernemers en daarmee komen er meer kansen voor de grotere efficiente bedrijven. De PvdA vindt Agro soieso lastig te verdedigen en wil verminderen onder leiding van een ex aktievoeerder van Greenpeace. Een gezamelijke interesse die de achterban van Maat, nog voornamelijk gezinsbedrijven, heel moeilijk zal verteren. Hoge voerkosten en daarbovenop hogere brandstofkosten zullen de kosten kant weer hoger doen stijgen dan de opbrengst kant.

  • kleitokkers

    rode diesel verkapte subsidie ?

  • joannes

    Het afbouwen van subsidies is kan één doel zijn maar doe dat dan zo dat je bereikt wat je zou willen als einddoel voor een bepaalde beroepsgroep. Wanneer het einddoel is het aantal niet rendabele bedrijven zo snel als mogelijk te laten stoppen om ruimte te maken voor de meer ¨efficiënte¨ met als gevolg dat de megabedrijven toenemen en de gezinsbedrijven gesaneerd worden is het ¨de juiste¨ maatregel. Persoonlijk denk ik dat de Nederlandse samenleving deze uitkomst niet graag ziet. Zij ziet graag een rendabel agro bedrijf wat zichzelf kan bedruipen. Die subsidie moet dus sturend naar het gewenste einddoel worden afgebouwd. Stel een plafond per bedrijf voor deze subsidie in en het raakt de grote bedrijven die toch al efficienter zijn en de gezinnen kunnen zich concentreren op verbeteringen in plaats van overleven of stoppen.

Of registreer je om te kunnen reageren.