Home

Nieuws 1024 x bekeken laatste update:10 okt 2012

John Deere sterkste agrarische merk wereldwijd

Amsterdam – John Deere is de enige agrarische toeleverancier in de top 100 van beste wereldwijde merken. Dat blijkt uit de nieuwe merkenlijst van het Amsterdamse bureau Interbrand. De landbouwmachinebouwer uit de Verenigde Staten steeg in de lijst van Interbrand van plaats 97 naar 85 en vertegenwoordigt volgens het bureau een merkwaarde van 4,2 miljard euro.

Interbrand stelt dat het 'engagement' en de authenticiteit van het merk (met de bekende groen-gele pet) goed past bij de kerndoelgroep: boeren.

Het sterkste merk wereldwijd is drankenproducent Coca-Cola, dat technologiebedrijven Apple, IBM, Google en Microsoft vlak achter zich heeft. Andere hoog scorende voedingsbedrijven in de top 100 zijn onder meer de Amerikaanse concerns Pepsi (22), Kellogg’s (29) en Heinz (46). De wereldwijd uitdijende Amerikaanse fastfoodketens McDonald’s, KFC en Pizza Hut staan op respectievelijk plaats 7, 64 en 86.

De lijst wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven. Van de Europese voedingsgiganten zijn de aartsrivalen van FrieslandCampina (niet in de lijst),  Danone (52) en Nestlé (57), het hoogst genoteerd. Heineken verloor een plaats en staat op plek 92 en is daarmee na Philips en Shell volgens Interbrand het sterkste Nederlandse merk. Heineken staat wel op grote achtergrond van collega-brouwerij Budweiser, een merk van het Belgische AB Inbev.

John Deere is 175 jaar oud en schrijft in een reactie het langdurige succes van het merk toe aan de kernwaarden integriteit, kwaliteit, toewijding en innovatie.

De ranglijst van Interbrand is sinds 2010 ISO-gecertificeerd en wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties, de rol van het merk bij de keuze van de doelgroep het product te kopen en de kracht van het merk tegenover concurrenten gemeten over tien factoren.

Of registreer je om te kunnen reageren.