Home

Nieuws 858 x bekeken 5 reacties

Duitse boeren krijgen groter aandeel in opbrengst basisvoedsel

Braunschweig - Van het bedrag dat de Duitse consument in 2011 uitgaf aan brood, aardappelen, suiker, vlees, zuivel en eieren kwam vorig jaar 26,1 procent bij de boer terecht. Dat is 2,2 procent meer dan in het jaar daarvoor en evenveel als in de ’piekprijzenperiode’ van 2007/08.

Dat hebben marktanalisten van het Johann-Heinrich-von-Thünen-Institut (vTI) berekend. Bij de genoemde basisproducten werkten vorig jaar alleen eieren in de voor de boer verkeerde richting.

Het aandeel dat de boeren krijgen van de opbrengsten vertoont sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw een dalende tendens. In die jaren kregen ze nog meer dan 60 procent, in de jaren ’80 nog 44 procent.

Laatste reacties

  • joannes

    Ben benieuwd hoe dat in Nederland is? Zijn daar bv jaarlijkse rapporten over?

  • koeiemelker

    lijkt nog nergens op dit aandeel is asociaal klein!

  • joannes

    Moet het aandeel niet gerelateerd worden aan de hoeveelheid toegevoegde waarde? Zijn daar geen gegevens over? Voordat we in een populaire discussie verzanden die natuurlijk door diegene die de meeste problemen hebben het langst wordt volgehouden. Zij kunnen tenslotte het meeste winnen bij deze positie. Wat opvallend is, is dat de verwerkers muisstil zijn. Zij zijn het die onderhandelen met de retail / distributie en dus voldoende zouden moeten genereren om aan de inkoopkant voldoende voor de grondstoffen te betalen. Het probleem is dat met lage grondstof prijzen de verwerkers makkelijker kunnen werken; binnenlands en natuurlijk voor de export! De coöperaties hebben daar natuurlijk intern nog een paar vergaderingen voor nodig!

  • T@deler

    Nou, dat hoort zich goed aan 2,2% meer voor de producerende boeren.
    Maar wat hebben ze er aan wanneer het voedsel zo goedkoop wordt aangeboden door de discounter.
    Zo kan deze 2,2 % meer wel minder inkomsten voor hun betekenen.

    De rijkste mensen van Duitsland zijn de eigenaren van Aldi (2x Albrecht) en Lidl (Schwarz) met elk meer dan 10 miljard vermogen.
    Zij worden steeds groter en machtiger.
    Dat past de burgers wel en gaan niet tegen deze megabedrijven (discounter-industrie) protesteren.
    Maar de boerenbedrijven willen ze kleinschalig met veel Ot en Sien nostalgie.

  • B bob

    60 jaar geleden boerde mijn Pa nog in Nederland en had hij ook een marge van ruim 60% en kon hij daar riant van leven en 12 Kinderen een goede start geven . Nu zijn 2 Broers nog volop aan het ondernemen en hebben zij met een marge van minder dan 20% nog steeds enorm veel geld te besteden aangezien de Gezinnen klein zijn en de productie enorm hoog is op de akkers en in de stallen . Klagende Ot en Sien Boeren zijn van alle tijden. Wat verwacht je van de verwerkers ? Dat ze gewoon vrijwillig meer geld gaan geven voor grondstoffen die ze zo over de grens voor minder kunnen halen ?

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.