Home

Nieuws 599 x bekeken

Dierlijk eiwit favoriet als vleesvervanger

Hilversum - Consumenten die regelmatig een vleesloze maaltijd eten, kiezen daarbij vooral voor dierlijke vleesvervangers en veel minder voor plantaardige eiwitbronnen.

Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK onder ruim 1.000 huishoudens. GfK deed het onderzoek in opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

De consumenten kiezen vooral voor vis (62 procent), eieren (43 procent) en kaas (28 procent). Producten als kant-en-klare vleesvervangers worden door 21 procent van de mensen genoemd als vleesvervanger. Peulvruchten worden door 14 procent van de mensen genoemd en noten door 10 procent.

Bijna de helft van de mensen (46 procent) eet elke dag vlees bij de warme maaltijd. Vier procent van de respondenten is te kwalificeren als vegetariër. De overige 50 procent is te kwalificeren als flexetariër; mensen die een of enkele keren per week bewust geen vlees eten. Veel mensen denken ook dat ze zonder vlees een tekort aan voedingsstoffen binnen krijgen. Voor 31 procent van de onderzochte groep mensen geldt dat ze nog nooit hebben nagedacht over het onderwerp vlees minderen.

Uit het onderzoek bleek verder dat onder de leeftijdsgroep van dertig tot vijftig jaar zich de meeste vleesliefhebbers bevinden. Mannen zijn grotere vleesliefhebbers dan vrouwen.

Of registreer je om te kunnen reageren.