Home

Nieuws 198 x bekeken

Aandeel huismerken in VS groeit snel

Utrecht – Het aandeel van huismerken in de Amerikaanse supermarktomzetten neemt tot het jaar 2025 toe tot de huidige Europese proporties. Nu ligt het aandeel op 16 tot 19 procent, maar over ruim 10 jaar zal het percentage 25 tot 30 procent bedragen. Dat schrijft de internationale onderzoeksafdeling van Rabobank International. Eerder schreef Rabobank al dat het Europese percentage tot 2025 verdubbelt tot 50 procent, waarbij het Verenigd Koninkrijk als koploper geldt.

De onderzoekers schrijven dat ook Amerikaanse consumenten toenemend vertrouwen hebben in huismerken, die vaak zijn geëvolueerd van goedkope kopieën tot kwalitatief hoogwaardige en soms onderscheidende producten.

Aanvankelijk werden huismerken vooral gevoerd bij basisproducten, maar nu worden ook huismerken op snacks en chocolade steeds meer gevoerd. De opmars is volgens Rabobank lastig te stuiten. De marge die supermarkten maken met huismerken liggen rond de 35 procent, terwijl ze bij nationaal gerichte A-merken, denk aan Unox of Calvé, 25 procent bedraagt.

De verhouding tussen waarde en prijs ligt volgens de Rabobank de laatste jaren bij huismerken gemiddeld gunstiger, al wordt het verschil wel kleiner. Het prijsverschil met nationaal gerichte A-merken bereikte de laatste jaren met 50 tot 55 procent een piek, maar zakt nu naar 35 tot 30 procent.

A-merken moeten inzetten op innovatie en onderscheidend vermogen of anders, zich volledig toeleggen op het contract-produceren voor huismerken. Ook kunnen merken proberen met de supermarkt een productcategorie, bijvoorbeeld zuivel of vleeswaren, uit te bouwen.

Of registreer je om te kunnen reageren.