Home

Nieuws 389 x bekeken

AB Inbev: meer winst, minder volume

Leuven - AB Inbev heeft in het derde kwartaal een omzet geboekt van 10,2 miljard dollar (7,8 miljard euro), 9 procent meer dan een jaar eerder. De grootste bierbrouwer ter wereld verkocht echter door een tegenvallende afzet in Europa 0,3 procent minder bier. De winst steeg bijna 8 procent tot 1,86 miljard dollar (1,4 miljard euro).

Deels is de volumedaling ook het gevolg van de strategie van AB Inbev, die zich toenemend richt op de afzet van exclusieve bieren. De verkoop van goedkope merken wordt afgebouwd vanwege de aanhoudende prijsdruk en stijging van de graanprijs. AB Inbev, ontstaan uit fusies van Amerikaanse, Belgische en Braziliaanse brouwers, verkoopt onder meer Stella Artois, Leffe, Beck’s, Budweiser en Corona.
De op marge gerichte strategie is zichtbaar in Oekraïne en Rusland, waar AB Inbev 12 procent minder bier verkocht, maar wel de winst zag toenemen met 144 procent tot 60 miljoen euro. De belangrijkste winstmaker voor AB Inbev was echter de VS, waar verkopen van Budweiser 6 procent zijn toegenomen. Noord- en Zuid-Amerika zijn samen goed voor 94 procent van de totale bedrijfswinst van AB Inbev.
In Europa is sprake van een krimpende markt, aldus AB Inbev. Het afzetvolume in Europa is voor de hele markt volgens AB Inbev in de eerste negen maanden van het jaar 4,3 procent afgenomen. De enige winnaar op de markt is SABMiller dat twee weken geleden nog meldde in Europa 9 procent meer te hebben verkocht. Heineken sprak vorige week van lagere verkopen in Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Portugal.
Het marktaandeel van AB Inbev in België, 56 procent, staat onder druk van andere merken zoals Heineken en Carlsberg.

Of registreer je om te kunnen reageren.