Home

Nieuws 190 x bekeken

Rijkswaterstaat: Twentekanaal blijft tot tenminste maandag dicht

Lochem – De schade aan de sluis in Eefde is zelfs in het beste geval zo groot, dat het Twentekanaal vermoedelijk tenminste enkele weken gesloten zal blijven. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Forfarmers en Hendrix UTD zullen dus voor langere tijd veevoergrondstoffen als graan en soja met vrachtauto’s moeten laten aanvoeren.

Forfarmers heeft drie fabrieken aan het kanaal, Hendrix UTD één. Forfarmers laat op weekbasis 9.000 tot 15.000 ton aanvoeren, Hendrix UTD 4.500 tot 5.000 ton. Beide concerns laten een deel van de grondstoffen opslaan bij eigen faciliteiten in Deventer, de rest gaat met vrachtauto’s met een capaciteit van 30 ton naar de fabrieken. De voerproductie is niet in gevaar.

De loscapaciteit in Deventer betreft niet meer dan 120 ton per uur. Daardoor lagen donderdagochtend 10 schepen voor de haven te wachten, weet particulier schipper Wessel de Jong. ”Het is nu zo druk dat de shifts zijn bijgesteld. Men lost normaal van half acht in de ochtend tot half vijf in de middag. Nu wordt gewerkt van zes uur in de ochtend tot tien uur ’s avonds.”

Rijkswaterstaat spreekt van een ”bijzonder onduidelijke situatie” bij de sluis. Niet alleen de veevoerconcerns hebben last. Akzo Nobel laat zout aanvoeren via het Twentekanaal en Grolsch grondstoffen voor de brouwerij, aldus de woordvoerder. ”Het economische belang is dus erg groot. Daarom zijn zelfs gisteravond nog duikers het water ingestuurd”, aldus een woordvoerder.

Rijkswaterstaat zal zo snel mogelijk, maar vermoedelijk niet voor maandag, rapporteren in hoeverre de sluis beschadigd is en wanneer herstel kan plaatsvinden. ”Het lijkt echter geen kwestie van dagen aangezien bepaalde specifieke onderdelen moeten worden besteld.” Ze worden vaak op aanvraag gemaakt door de staalmeesters en liggen dus niet klaar.

Forfarmers noch Hendrix UTD willen iets kwijt over de omvang van de financiële schade, die overigens deels of mogelijk helemaal bij de vervoerders of bij de sluiseigenaar (Rijkswaterstaat) terecht komt. De schade loopt mogelijk in de tonnen.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW en schippersvereniging Schuttevaer willen al langer dat er een tweede sluis komt omdat nu teveel bedrijven afhankelijk zijn van één waterweg.

Of registreer je om te kunnen reageren.