Home

Nieuws 120 x bekeken

Miljoenenschade door stremming sluis Eefde

Eefde – De stremming van de sluis in Eefde leidt tot een schade voor bedrijven en vervoerders die in de miljoenen loopt.

Dat heeft een woordvoerder van verladersorganisatie EVO woensdag gezegd op basis van signalen van de getroffen bedrijven.
Het gaat volgens de EVO om tonnen per week en de verwachting is dat de stremming langer duurt. ”Op maandbasis loopt de schade in de miljoenen”, zei een woordvoerder.
EVO dringt erop aan dat zo snel mogelijk duidelijk wordt, wanneer de sluis weer kan worden gebruikt. ”Dan kunnen de getroffen bedrijven en vervoerders daarop inspelen,” aldus de woordvoerder.

Voor vervoerders die met hun schepen vastliggen in het Twentekanaal, loopt de schade snel op. Er liggen 42 binnenvaartschepen vast.

Bedrijven die langs het Twentekanaal zijn gevestigd, moeten de aan- en afvoer van producten op een andere manier regelen. Uitgeweken wordt naar havens in onder meer Emmerich (Dld.) en Nijmegen. ,,Een veevoederbedrijf in Lochem kost dat 50.000 euro per week extra, bij de Combi Terminal Twente in Hengelo gaat het om een ton per twee weken", geeft de EVO-woordvoerder als voorbeelden.

Het merendeel van de bedrijven is afhankelijk van vervoer over water. Het gaat vooral om bulkvervoer van zout (Akzo), zand, grind en grondstoffen voor staalbedrijven en veevoer. Ook bierbrouwer Grolsch vervoert veel over water. De geblokkeerde sluis bij Eefde is de enige toegang tot het Twentekanaal. EVO en binnenvaartorganisatie Koninklijke Schuttevaer dringen er al langer op aan snel een tweede sluiskolk te bouwen

Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) maakte woensdag bekend dat binnenvaartschippers die worden getroffen door de kapotte sluis, werktijdverkorting kunnen aanvragen voor hun personeel. Het ministerie ontving tot nu toe elf aanvragen voor 30 werknemers van binnenvaartbedrijven.

Om in aanmerking te komen voor werktijdverkorting moet een bedrijf aantonen dat de werkvermindering door een crisis minimaal 20 procent is en minstens 2 weken duurt. Het personeel krijgt dan WW voor de uren dat het niet kan werken.

Hijskranen

Zeer zware hijskranen proberen woensdagavond om 6 uur de kapotte sluisdeur uit de sluiskolk in Eefde te tillen. Rijkswaterstaat zal de waterstand in de kolk iets verlagen, zodat de 90 ton zware deur boven water kan worden getild. Daarna worden er stutten onder de deur geplaatst.

De maatregelen zijn nodig om onderzoek te kunnen doen naar de oorzaak van de onverwachte val van de loodzware sluisdeur op 3 januari. Zodra de sluisdeur is opgetild, worden beschadigingen onderzocht. Duikers gaan te water om de wanden en de drempel van de sluis te inspecteren.

Rijkswaterstaat onderzoekt samen met TNO ook de sluisdeur aan de andere kant van de kolk. Dinsdag zijn de contragewichten van deze deur weggehaald en is hij vastgezet. De dienst verwacht op deze manier informatie te vergaren over de oorzaak van de val van de andere deur.

Rijkswaterstaat verspreidt woensdag in het Nederlands, Engels en Duits informatie over de stand van zaken bij Eefde naar schippers en betrokken bedrijven.

Of registreer je om te kunnen reageren.