Home

Nieuws 185 x bekeken

Inkoopbundeling neemt toe in prijsgevoelige horeca

Den Bosch - Druk op horeca-omzet zal tot meer inkoopbundeling leiden van voeding bij Nederlandse leveranciers.

Dat verwacht Foodservice Instituut Nederland (Fsin). De consument geeft naar verhouding minder uit aan eten buiten de deur, blijkt uit gegevens van Fsin over 2011. Fsin-directeur Jan Willem Grievink presenteerde maandag de cijfers bij de start van de horecabeurs Horecava in Den Bosch.

Eenderde van de consumenten koopt vanwege de economische crisis producten in de supermarkt die ze voorheen buitenshuis of onderweg kochten. Het gaat bijvoorbeeld om typische convenienceproducten als sappen, smoothies en luxeartikelen. Om de prijzen in de horeca te verlagen, bundelen groothandels de inkoopopdrachten. Zo zijn de twee grootste inkooporganisaties Supertrade en Maxxam goed voor 3,5 miljard euro, voornamelijk voedingsomzet. In die organisaties kopen Hanos, Makro, Lekkerland (Maxxam) en Kruidenier Foodservices, Digross (Supertrade) gezamenlijk in. Zij willen net zulke scherpe inkoopprijzen als supermarktinkopers. Grievink: “Het is een ontwikkeling die net begonnen is en lijkt op de inkoopbundeling bij supermarkten die al verder is.”

Supermarkten profiteren van de huidige economische ontwikkelingen. Volgens Grievink is de laatste twee jaar echt sprake van een ‘aardverschuiving’. In 2011 groeiden de supermarktomzetten met 3,0 procent, waar de omzet in horeca, catering en gemakswinkels met 0,6 groeiden. Met een totale voedingsomzet in Nederland van 58,6 miljard euro groeit de supermarktomzet met miljarden.

De horeca en catering staan onder druk. Bij een verdere verdieping van de crisis zullen veel horecabedrijven failliet gaan en komen ook grossiers onder druk te staan. Toch verrast het Grievink dat de consolidatieslag in de tussenhandel van voeding voor de horeca niet sneller gaat. “Het gaat blijkbaar nog niet slecht genoeg.”

Of registreer je om te kunnen reageren.