Home

Nieuws 115 x bekeken

Groei is er uit bij Britse winkelbedrijven

Londen – Bij Morrisons, het vierde supermarktbedrijf van Groot-Brittannië, lagen de vergelijkbare verkopen in de Kerstperiode 0,7 procent hoger dan een jaar geleden.

Dat betekent dat de groei eruit is, want in voorafgaande maanden rapporteerde Morrisons steeds een groei van tussen de 2 en 3 procent. Ook warenhuis en foodbedrijf Marks & Spencer ziet de groei verzwakken. Hier ging de omzet de afgelopen weken met niet meer dan een half procent omhoog waarbij food wel een groei met 3 procent vertoonde.

Topman Dalton Philips van Morrisons spreekt van een ´erg moeilijke markt´, hoewel de resultaten volgens hem wel overeenkomen met de verwachtingen.

Uit gegevens van marktonderzoekbureaus blijkt dat de verkopen in de dagen voor de kerst nog wel zijn meegevallen maar dat de consument daarna veel minder aan levensmiddelen is gaan kopen.

De winkelbedrijven proberen het tij vooral te keren met aanbiedingen, wat bij Marks & Spencer al heeft geleid tot een verdere erosie van de marges. Vanwege het economische klimaat noemt de Nederlandse topman Marc Bolland de vooruitzichten somber.

Of registreer je om te kunnen reageren.