Home

Nieuws 124 x bekeken

Forfarmers zwaar getroffen door instortende sluis Eefde

Lochem – Forfarmers kan door het instorten van een sluis in het Twentekanaal voorlopig bij drie fabrieken geen veevoergrondstoffen per schip laten aanvoeren vanuit Rotterdam of andere havens.

De schade kan hoog oplopen, aldus een woordvoerder. Dagelijks laat Forfarmers per schip 3.000 tot 5.000 ton aanvoeren via het Twentekanaal.

In de nacht van 2 op 3 januari is één van de deuren van Sluis Eefde, zo’n 14,5 km ten westen van de fabriek van Forfarmers, naar beneden geklapt. Forfarmers heeft aan het Twentekanaal fabrieken in Lochem (pluimvee- en varkensvoer), Delden (pluimveevoer) en Almelo (rundveevoer). Ook Hendrix Voeders heeft een fabriek aan de waterweg, maar kon niet direct reageren.

De schade kan financieel pijn doen. Bedrijven moeten tijdelijk wegtransport gebruiken. De snelwegen A1 en A35 zouden daardoor met honderden vrachtwagens per dag extra worden belast. De vrachtkosten liggen bovendien hoger omdat de capaciteit per vrachtauto (30 ton) fors kleiner is dan van schepen.

Volgens een woordvoerder heeft Forfarmers voldoende voorraad om de komende twee weken voer te blijven produceren. Tijdelijk laat het veevoerconcern schepen afmeren bij een vestiging in Deventer. Als er te weinig capaciteit blijkt te zijn in Deventer, zal ook worden gelost in Kampen en Wageningen. Een deel van de sojaschroot, citruspulp en granen wordt opgeslagen, de rest per vrachtauto naar de productielocaties gebracht.

Hoe lang het oponthoud duurt, is onduidelijk. Doordat de kabels van de sluisdeur zijn losgeraakt, is ook schade ontstaan aan het dak en de behuizing van de sluisdeur. Of ook schade is toegebracht aan de sluiskolk, wat reparaties enorm zou vertragen, moet nog worden vastgesteld.

In hoeverre de schade gedekt is door een verzekering is onduidelijk. Toen enkele weken geleden laag water de aanvoer van agrarische grondstoffen bemoeilijkte, draaiden de vervoerders op voor de schade. Ze konden wel varen, maar slechts met deels beladen schepen. Nu is het echter voor hen onmogelijk per schip aan te voeren.

De sluis is volgens Rijkswaterstaat goed onderhouden. In 2004 zijn de sluisdeuren en elektromotoren nog vervangen en in 2006 zijn onder meer de tandwielkasten gereviseerd. In 2009 is de schuifaandrijving van de deuren vervangen.De waterweg loopt van Zutphen tot Enschede.

Of registreer je om te kunnen reageren.