Home

Nieuws 186 x bekeken

Buitenlandse bedrijven zoeken omzetgroei in Nederland

Amsterdam – Buitenlandse voedingsbedrijven zoeken marktgroei in Nederland door meer reclame-investeringen. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen Media over 2011.

Voedingsbedrijven staken in totaal ruim 919 miljoen euro in reclame in Nederlandse media. Dat is 16 miljoen euro minder dan in 2010. Daarvan komt circa 20 procent op naam van versbedrijven in zuivel, vlees of AGF-branche.

Met name buitenlandse partijen investeerden meer in een groter marktaandeel op de Nederlandse versmarkt. Zuivelaar Arla maakte in de ranglijst van Nielsen Media een forse sprong door ruim 10 miljoen euro te investeren in consumentenreclame. Daarmee verdubbelde het budget. Ook branchegenoot Bel voerde bestedingen op van 5,6 naar 7,2 miljoen euro. FrieslandCampina blijft de grootste zuivelpartij in deze ranglijst met 43 miljoen in reclamebestedingen.

Ook buiten de zuivel proberen buitenlandse bedrijven meer markt te veroveren in Nederland. Bedrijven als Bonduelle en Chiquita voerden de reclame-investeringen in de Nederlandse groentenmarkt op naar circa 3 miljoen euro. Vleesverwerker Meester Stegeman deed dat onder de vleugels van Sara Lee ook en stak ruim 1,7 miljoen in consumentenreclame op de Nederlandse markt. Een andere buitenlandse groeier is Bolton Group dat met vleeswaren en vis in Nederland meer marktgroei zoekt.

In de groente- en fruitsector heeft het appelmerk Pink Lady met name de naamsbekendheid van de appel verhoogd. Met 8 ton werd het budget bijna verdriedubbeld.

Of registreer je om te kunnen reageren.