Home

Nieuws 244 x bekeken 1 reactie

Bijna helft Duitse consumenten let op regionale herkomst voedsel

Berlijn – Bijna de helft (48 procent) van de consumenten in Duitsland let er bij de aankoop van voedingsproducten op uit welke regio deze komen. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau Emnid in opdracht van het landbouwministerie in Berlijn.

De resultaten van dit in december verrichte onderzoek zijn woensdag door minister Ilse Aigner gepresenteerd op de Grüne Woche. Het onderzoek is gedaan met het oog op de plannen die Aigner ontwikkelt voor een landelijke vrijwillige certificering van de regionale herkomst van voedsel.

De definitieve plannen komen in april op tafel bij de deelstaatministers, kondigt Aigner aan. Haar opzet is dat op het product een vermelding komt te staan waaruit duidelijk wordt in welke regio het product is gemaakt en zo nodig ook uit welke regio’s – en in dat geval tevens voor welk percentage – de afzonderlijke grondstoffen komen.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 86 procent van de consumenten regionale producten gewoon bij de supermarkten koopt. Maar ook de weekmarkten zijn niet uit te vlakken. Daar koopt 45 procent van de burgers regionale voedingswaren. Het belangrijkste koopargument voor regionale waren is het grote vertrouwen in de ’eigen’ boeren (83 procent) en ’korte transportwegen’ (80 procent).

Eén reactie

  • agratax2

    Hoe lang zal het nog duren voor de Nederlander net denkt als de Duitser. Eerst voedsel uit eigen regio, land en dan import uit verweggistan. De NL consument koopt liever 'goedkoop' en milieubelastend (transport weg lang) en verkregen via Import (export geld) dan van eigen bodem (korte transport weg) en geen export van geld. Gevolgen van deze mentaliteit worden de laatste jaren steeds duidelijker; Weg zakkende economie. Hier kan export van dure producten tot nu toe niets aan verbeteren.

Of registreer je om te kunnen reageren.