Home

Nieuws 116 x bekeken

Albert Heijn herstelt van dip marktaandeel

Zaandam – Albert Heijn (AH) heeft een daling van het marktaandeel begin 2011 in de overige kwartalen goedgemaakt. Gemiddeld kwam de marktleider in Nederland uit op vrijwel hetzelfde niveau als in 2010.

Dat stelt het concern bij het bekendmaken van de jaaromzet van moederbedrijf Ahold. Het marktaandeel, dat de afgelopen jaren altijd is gegroeid, kwam in 2011 uit op 33,5 procent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. In 2010 kwam het aandeel een fractie hoger uit dan 33,5 en werd door Nielsen afgerond naar 33,6.

Het marktaandeel ligt hoger als alleen de versverkopen meetellen. Albert Heijn is een bovengemiddelde verkoper van versproducten. Zo verkoopt het 13 procent meer groente, fruit en aardappelen dan op basis van het algemene marktaandeel verwacht mag worden. Voor alle versproducten is dat gemiddeld 9 procent meer dan gemiddeld.

Albert Heijn, al jaren de grootste verkoper van voeding in Nederland, verwacht in 2012 opnieuw groei van het marktaandeel te realiseren. Op basis van uitspraken van de keten zelf, is het marktaandeel hoger gestart.

Of registreer je om te kunnen reageren.