Home

Nieuws 219 x bekeken

'Agribusiness te laat in actie voor behoud productschappen'

Breda - De agribusiness heeft wel degelijk een scherpe lobby voor het behoud van de productschappen gevoerd, maar is wel te laat in actie gekomen.

Dat zegt voorzitter Jos van Campen van akkerbouwcoöperatie Royal Cosun. “We moeten als landbouw in de toekomst actiever lobbyen als partijen hun partijprogramma schrijven.” Van Campen gaat in op uitspraken van voorzitter Albert Jan Maat van belangenorganisatie LTO Nederland. In Boerderij Vandaag zei Maat de agribusiness soms te missen in de lobby voor het behoud van productschappen. Ze traden pas publiek naar buiten vlak voor de stemming in de Tweede Kamer, door het plaatsen van een advertentie in een serie landelijke kranten.

Volgens Van Campen is Royal Cosun met Vion, FrieslandCampina, Van Drie Group, FloraHolland en de vakbonden verschillende keren in gesprek geweest met relevante politici. “Helaas merkten we dat tijdens het schrijven van het partijprogramma de anti-productschappenlobby al zeer actief was geweest.”

De politiek bleek bewerkelijk omdat het gevoel met de agrarische praktijk grotendeels in de politiek ontbreekt, aldus Van Campen. “In het geval van de productschappen, kozen wij ervoor apart op te trekken. Een belangenorganisatie voor boeren en tuinders heeft een andere uitstraling dan de agribusiness. Soms kun je beter samen optrekken, en soms moet je juist apart je gezicht laten zien.”

Directeur communicatie Marc van der Lee van vleesproducent Vion stelt dat “een goede lobby vaak juist onzichtbaar is” en dat de vleesindustrie wel degelijk strijdt voor behoud van (afgeslankte) productschappen, omdat deze essentieel zijn voor de uitvoering van duurzaamheids-, diergezondheids- en voedselveiligheidstaken.

Maat spreekt 6 januari met leden van de Nationale Coöperatieve Raad en het Nederlands Agribusiness Forum over meer samenwerking.

Of registreer je om te kunnen reageren.