Home

Nieuws 207 x bekeken

Wakker Dier blij met supermarktinitiatieven

Amsterdam – Wakker Dier is blij dat Albert Heijn en supermarkt Deen volledig overstappen op varkensvlees met ’Beter Leven’-keurmerk.

De dierenwelzijnsorganisatie noemt dit de ’superstap van het jaar’ in het vlees-, ei- en zuivelschap van de supermarkten.

Wakker Dier inventariseerde het afgelopen jaar de initiatieven van supermarkten wat betreft diervriendelijkheid.

Ook de overstap van C1000 en Lidl naar weidemelk en de aangekondigde overstap van Jumbo en AH hiernaar, vindt Wakker Dier een superstap. Ook is de organisatie blij dat Deen voor het grootste deel van zijn rundvlees een Beter Leven-ster van de Dierenbescherming heeft verkregen.

De overstap naar vlees met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming voor (vrijwel) het gehele assortiment varkensvlees van Deen en AH, beoordeelt Wakker Dier als de grootste stap, omdat deze supermarkten niet kozen voor weer een nieuw nicheproduct naast het gewone vlees, maar bewust kozen voor het optrekken van de ondergrens door nagenoeg geen vlees zonder ster meer te verkopen.

Minder enthousiast was Wakker Dier over supermarktketen Dirk met ’Weelder Kip’ en C1000 met ’Onze kip’. Deze kip vervangt niet de kiloknallerkip, maar kwam er als niche naast te liggen. Daarnaast werd deze kip volgens Wakker Dier met veel tamtam gepresenteerd terwijl deze niet eens in aanmerking komt voor de laagste classificering van de Dierenbescherming: één ’Beter Leven’-ster.

Ronduit negatief is Wakker Dier over het besluit van AH (’de Zuiderling’) en Dekamarkt (met sticker ’geen duurzame keus’) om als enige supermarkten paling te blijven verkopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.