Home

Nieuws 60 x bekeken

VK voorbeeld voor Nederland bij tussensegment-producten

Wageningen – Het Verenigd Koninkrijk is een voorbeeld geweest voor de ontwikkeling van het tussensegment voor dierlijke producten in Nederland. Dat schrijven onderzoekers van het Landbouweconomisch Instituut LEI in wageningen in een rapport over tussensegment productie in een aantal Europese landen.

Het marktaandeel voor tussensegment producten in het Verenigd Koninkrijk is relatief hoog. Het land heeft een vergelijkbare aanpak als in Nederland. Voor varkensvlees is het aandeel tussengement product in het Verenigd Koninkrijk 16 tot 18 procent. Voor kippenvlees is het aandeel in het VK zelfs groter dan 20 procent.

In Nederland liggen deze marktaandelen op 1,2 procent voor varkensvlees en 1,5 procent voor pluimveevlees. In het Verenigd Koninkrijk worden veel vrije uitloop-eieren verkocht. Het marktaandeel is 42 procent, tegen 10 procent in Nederland. In Nederland daarentegen is het marktaandeel voor scharreleieren 55 procent. In het VK is dat 5 procent.

Uit het LEI onderzoek is gebleken dat in het VK vooral de media een relatief grote rol spelen bij de ontwikkeling van tussensegmentproducten. Vooral kookprogramma’s waarbij alternatieve producten worden gepromoot zijn belangrijk voor de ontwikkeling van tussensegmentproducten.

Ook supermarkten concurreren met elkaar bij het aanbieden van alternatieve producten. De onderzoekers wijzen er op dat ook Nederland hieruit nog lering kan trekken.

Of registreer je om te kunnen reageren.