Home

Nieuws 107 x bekeken

Promotieregeling meer gericht op duurzaamheid

Den Haag – De Europese promotieregeling voor land- en tuinbouwproducten moet meer gericht zijn op duurzaamheid en gezondheid. Dat schrijft staatssecretaris Henk Bleker van landbouw in reactie op het Europese voorstel voor afzetbevordering en voorlichting ten behoeve van landbouwproducten.

Het kabinet constateert dat de huidige regeling van promotie van land- en tuinbouwproducten vooral gericht is op afzetverbetering. Het kabinet ziet liever dat het middel gebruikt wordt om sturing te geven naar een verantwoorde consumptie van goederen, waarbij wordt gekeken naar duurzame kwaliteitsproducten die milieu- en diervriendelijk worden geproduceerd.

De mogelijkheden om bij de promotie merken van producten te gebruiken is volgens staatssecretaris Henk Bleker van landbouw niet wenselijk, omdat hier vooral grote bedrijven zouden profiteren. Het gebruik van een geografische oorsprong moet volgens Bleker alleen onder strikte voorwaarden mogelijk zijn. ”Hierin schuilt het gevaar dat lidstaten hun eigen producten zodanig in de markt zetten dat daarmee producten van andere lidstaten geen of minder kans maken op de betreffende markt. Dit zou de doelstellingen van de interne markt kunnen ondergraven”, aldus Bleker.

Het kabinet zou graag de mogelijkheden voor organisaties die een promotiecampagne willen indienen uitbreiden. Nu kan dit alleen door een sectorgebonden organisatie gebeuren. Wanneer externe partijen landbouwproducten promoten, kan dit volgens het kabinet een meerwaarde bieden.

Het kabinet ziet de promotie van land- en tuinbouwproducten vooral als een zaak van de sector zelf. Het kabinet wil de huidige regeling van promotie graag vereenvoudigen en de sector meer mogelijkheden geven om de regie op zich te nemen.

Of registreer je om te kunnen reageren.