Home

Nieuws 69 x bekeken 1 reactie

Niet hele sector overtuigd van belang extra promotie

Zoetermeer – De meerderheid van partijen in de teelt en handel van groente en fruit (60 procent) vindt het huidige budget voor collectieve promotie voldoende of teveel.

Bij opdrachtgevers van het GroentenFruit Bureau (telersverenigingen en handel) wil een meerderheid (70 procent) juist de promotie opvoeren. Dat blijkt uit een onderzoek naar de activiteiten van het GroentenFruit Bureau.

Daarvoor ondervroeg een onderzoeksbureau de klanten, relaties en niet-relaties van het bureau. De laatste groep is met 5.000 bedrijven in teelt en handel veruit het grootst. In deze groep is de steun voor extra promotie ook het kleinst (40 procent).

Telersverenigingen lijken daarmee harder te willen opschalen dan telers. Het verschil is mogelijk te verklaren door het verschil in kennis over de activiteiten van het bureau, stelt een woordvoerder. ”Het onderzoek toont aan dat hoe meer partijen betrokken zijn bij het werk van het GroentenFruit Bureau, hoe hoger de waardering. Een boerenkoolteler waar we geen promotie voor organiseren, waardeert ons werk anders dan relaties.”

Opvallend is dat er veel steun is voor de bekende projecten als 2x2-campagne waarmee de consumptie van de groente en fruit wordt gestimuleerd. Ook de bedrijven zonder relatie met het GroentenFruit Bureau zijn positief over deze campagne. GroentenFruit Bureau krijgt van relaties een 6,7: voor de uitvoering van projecten. Niet-relaties waarderen het werk met een 6.0.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Dat lijkt mij niet zo vreemd. En 6,7 en 6 zijn geen hoge waarderingen. Collective promotie is een zeer dure vorm van communicatie, waarbij veel geld gaat naar dure bureau's die zich creatief mogen uitleven. En het is een lange termijn strategie die geen oplossing is voor het actuele probleem van te lage prijzen. De vraag blijft: meer (GMO) geld in machines en productie of in promotie.

Of registreer je om te kunnen reageren.