Home

Nieuws 108 x bekeken

Nederlandse supermarktomzet iets aangetrokken

Dongen – De omzet van Nederlandse supermarkten is in augustus ten opzichte van een jaar eerder 3,8 procent gestegen tot ruim 3 miljard euro.

De marges zijn echter smal. Het omzetaandeel van promoties lag dit jaar met 16,4 procent gelijk aan vorig jaar. Dat meldt marktonderzoeksbureau GfK Panel Services. In de voeding worden de meeste acties gedaan met bier en koffie, aldus het bureau. Onderzoeker Joop Holla ziet weinig ruimte voor meer promotiedruk. “De promotiedruk ligt sinds vorig jaar op een bijzonder hoog niveau. Marges van supermarkten zijn bovendien versmald.”

Volgens Holla staat de markt er nu weer net zo slecht voor als in 2009 op het hoogtepunt van de financiële crisis. “Ik verwacht daarom drie bewegingen. Consumenten zullen horeca inruilen voor de supermarkt. Men zal vaker kiezen voor de discounters, en binnen de winkel weer vaker voor huismerken.”

Van de discounters zal Lidl volgens Holla mogelijk het meest profiteren. “Men scoort echt enorm met versproducten. De keten zet zich in de markt als ultra-goedkoop, net als Aldi, maar koppelt dat aan duurzaamheidsinitiatieven en investeringen in het verssegment. De consument kijkt zelfs in crisistijd niet alleen meer naar de prijs.”

In de eerste acht maanden van 2011 kwam de omzet 2,5 procent hoger uit dan een jaar eerder, op ruim 20 miljard euro. Daarmee ligt het percentage tussen de groeipercentages van de jaren 2010 (1,2 procent) en 2009 (3,4 procent). Holla verwacht de komende maanden weinig verandering.

Het aantal winkelbezoeken steeg dit jaar 1,5 procent terwijl ook iets meer per kassabon is uitgegeven. Het consumentenvertrouwen is het laagst bij mensen boven de 50 jaar oud.

Of registreer je om te kunnen reageren.