Home

Nieuws 71 x bekeken

Grote supermarkten groeien ten kosten van kleine spelers

Amsterdam – De winst van Nederlandse supermarkten is gecorrigeerd voor het aantal verkoopdagen in 2010 met 3,5 procent gestegen. De winst steeg bij grotere supermarkten. Kleinere supermarkten verliezen, mede door de koopzondag, terrein. Dat blijkt uit een jaarlijkse analyse van adviesbureau Deloitte.

De winst komt voort uit hogere prijzen in combinatie met gelijkblijvende kosten. In de regel geldt dat hoe groter de winkel, des te kleiner de kosten en des te hoger de winstmarge. Supermarkten met een omzet onder de 75.000 euro per week presteren ver onder het gemiddelde. Ze zagen de omzet volgens Deloitte dalen met meer dan 50 procent.

De verzwakking van kleine spelers versterkt de inkoopkracht van de grote supermarkten. De daling is extra opmerkelijk omdat kleine (buurt)supers vroeger juist meer verdienden per product. Eén op de drie kleine supermarktondernemers denkt nu dat zijn onderneming geen vijf jaar meer overleeft.

Hierbij wordt mede gewezen op de zondagsopening. Kleine winkels worden vaak door families gerund. Ze willen geen zeven dagen in de week werken en het inhuren van personeel voor zondagswerk is voor hen te duur.

Of registreer je om te kunnen reageren.