Home

Nieuws 105 x bekeken

Greenery verloor ook klanten in Italië door Ehec

Barendrecht – The Greenery heeft ook op Italiaanse bodem vraag van klanten terug zien lopen door de Ehec-affaire.

Dat vertelt productmanager glasgroenten, Leon Duijvestein. Hij bracht recent een werkbezoek met een aantal Greenery-telers aan supermarkten en groothandelsmarkten in het afzetgebied. “Vanwege de Ehec-crisis zijn de Italianen langer doorgegaan met hun eigen product”, aldus Duijvesteijn. Dat is ten koste gegaan van Nederlands product, maar ook uit andere landen is de aanvoer minder."

Italië heeft deze zomer langer door kunnen produceren door het koelere weer, schetst Duijvestein de situatie ter plekke. Dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede, zo zag de telersgroep bij een bezoek aan de supermarkten, maar op de groothandelsmarkt was de kwaliteit nauwelijks te onderscheiden.

De Italiaanse markt is grotendeels zelfvoorzienend, toch ziet Duijvestein kansen voor Nederland om marktaandeel te winnen. Met name richting Noord-Italië, waar het weerbeeld wisselend is en de productieomstandigheden dus ook. Nederlandse telers moeten daarbij volgens de productmanager wel rekening houden met de hoge kwaliteitseisen die er gelden. “Het moet absoluut top zijn.”

Voor telers is een bezoek aan het gebied een groot winstpunt, aldus Duijvestein. “Hij heeft gezien hoe het product er daar bij ligt. De concurrentie daar is top. Dat neemt de teler mee in zijn productieproces.”

In 2010 exporteerde Nederland nog 88.000 ton naar Italië, waarvan het merendeel tomaat, zo blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw. In 2009 bedroeg de totale groenten- en fruitexport nog 112.000 ton. Tot en met juni van dit jaar is de totale export van groenten en fruit uitgekomen op 35.000 ton, dat is over die periode een stijging van 7 procent ten opzichte van 2010. Italië was in 2010 de derde exportmarkt voor trostomaat, na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Of registreer je om te kunnen reageren.