Home

Nieuws 129 x bekeken

Consumentenvertrouwen daalt, angst voor dalende koopkracht

Voorburg – Het consumentenvertrouwen in Nederland is gedaald. De indicator is met 9 punten gedaald tot min 30. Het betreft de grootste daling in het vertrouwen in twee maanden tijd ooit, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De meting kan een voorbode zijn voor afnemende consumptie.

Het consumentenvertrouwen betreft het oordeel over hun eigen financiële situatie, die van hun omgeving en hun koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen is ook negatief in België, Frankrijk en zelfs Duitsland, de groeimotor van de economie in de Europese Unie.

De daling van het vertrouwen hangt deels samen met de bezuinigingen die de regering heeft afgekondigd. De voedingsmiddelenbranche maakt zich bij monde van brancheorganisatie FNLI zorgen over de teruggang in koopkracht. Die kan de economische groei remmen waardoor de budgetproblemen ondanks bezuinigingen toch toenemen.

Of registreer je om te kunnen reageren.