Home

Nieuws 134 x bekeken 1 reactie

Campagne Elstar moet afzet doen groeien met 20 procent

Cothen – De campagne Elstar Altijd Raak heeft als doel de consumptie van de populaire appel de komende vier jaar met 20 procent te doen groeien.



Daarbij staat aandacht voor de kwaliteit centraal. Dat zegt directeur Siep Koning van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).

Koning deed de uitspraak vlak start van de promotiecampagne in een boomgaard in het Utrechtse Cothen. Tenminste de komende vier jaar zal bij aanvang van het appelseizoen een campagne worden georganiseerd met onder meer posters in supermarkten en tv-reclames.

De sector betaalt via het Productschap Tuinbouw zelf voor de campagnes, die jaarlijks volgens Koning ongeveer 150.000 euro kosten. Het leeuwendeel van het geld gaat op aan tv-reclames die ’s avonds rond het RTL Weer worden uitgezonden.

De Elstar-appel geldt in Nederland nog altijd als verreweg de meest geproduceerde en geconsumeerde appel. De consumptie nam de laatste vijf jaar af met een kleine 20 procent, aldus Koning. Met een hogere gegarandeerde kwaliteit moet de appelafzet weer groeien.

Daarbij staan hardheid, kleur en suikergehalte centraal. Telers kunnen er zelf voor kiezen mee te doen aan de campagne. Koning weet niet hoeveel telers mee doen maar gaat uit van een groot aantal. ”Afzetorganisaties The Greenery, Fruitmasters en de veilingen Zaltbommel en Frupaks doen mee.”

Koning stelt dat het niet gebruiken van het bewaarmiddel Smartfresh mogelijk in volgende jaren in de kwaliteitseisen wordt opgenomen. ”Albert Heijn wil geen appels die met Smartfresh zijn bewerkt omdat het de smaak tekort zou doen. Volgend jaar buigen we ons over de vraag of ze daarin gelijk hebben.”

Albert Heijn doet wel degelijk mee. ”We kiezen voor een eigen communicatiemethode,” aldus een woordvoerder vade Zaandamse grootgrutter.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Marcel Jansen / Strøm Creative Marketing

    20% omzetgroei met een campagnebudget van 150.000 euro p.j.? Dat klinkt ambitieus en vraagt dus om veel creativiteit en medewerking van retailers en winkelvloer. Ben benieuwd.

Of registreer je om te kunnen reageren.