Home

Nieuws 79 x bekeken

Bedrijven moeten online veiligheidsbeleid aanscherpen

Tilburg - De kraak van Diginotar moet voor bedrijven in alle branches en dus ook de agribusiness aanleiding zijn hun veiligheidsbeleid aan te scherpen.

Honderd procent veiligheid op internet is echter een illusie. Dat zegt specialist informatiebeveiliging Rachel Marbus, bestuurder van het Platform voor Informatiebeveiliging. Diginotar verzorgt beveiligingscertificaten voor onder meer Nederlandse overheidswebsites zoals die van DigiD en RDW. De certificaten bevestigen in de online-communicatie de authenticiteit van de betreffende websites. Iraniërs braken in bij Diginotar om Gmail-adressen van zo’n 300.000 Iraniërs te openen.

In de Nederlandse agribusiness wordt internet voor tal van toepassingen gebruikt. Bedrijven maken onder meer geld over via internetbankieren, vragen via internet exportgerelateerde inspecties of exportcertificaten aan. Ook wordt via internet handel gedreven op termijnmarkten. Marbus benadrukt dat er geen aanwijzingen zijn dat de Iraanse vervalsers anderen dan landgenoten hebben getroffen. Theoretisch is het voor hackers mogelijk met gestolen certificaten en een nagebouwde website mensen gegevens in te laten voeren die alleen voor bijvoorbeeld hun bank bedoeld was.

Marbus spreekt van een vertrouwenscrisis bij bedrijven en consumenten. “Vertrouwen is niet tastbaar. Het komt te voet en het gaat te paard.” Consumenten of bedrijven zijn mogelijk door de affaire ook minder geneigd online-betalingen te doen. Marbus adviseert bedrijven bij het opgeven van privacy-gevoelige informatie zorgvuldig te onderzoeken of de ontvangende partij wel betrouwbaar is.

Volgens Marbus houdt bij teveel bedrijven veiligheidsbeleid op bij het werken met bepaalde computerprogramma’s. “Veiligheidsbeleid kan niet ophouden bij de aanschaf van een programma of het vertrouwen op certificaten. Waakzaamheid moet in de genen van een bedrijf zitten. Men moet er elke dag mee bezig zijn en verder denken dan een programma alleen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.