Home

Nieuws 172 x bekeken

Baan: tuinbouw moet fors investeren in marketing en smaak

Monster – De land- en tuinbouw moet fors investeren in marketing, de ontwikkeling van smaak en het verspreiden van kennis over groente en fruit. Dat vindt Rob Baan, eigenaar van Koppert Cress, die met televisiezender 24Kitchen hoopt het goede voorbeeld te geven.

”De agrarische sector moet een voorbeeld nemen aan de grote voedingsconcerns als Unilever of Nestlé.”

24Kitchen is een initiatief van Baan en media-ondernemer Jan Dekker die een samenwerkingsverband sloten met Fox Channels Benelux, dat onder meer Foxlife en National Geographic doorgeeft. Op de zender komen kookprogramma’s en programma’s over specifieke producten. Er is volgens Baan financiering voor tenminste drie seizoenen.

”De zender laat zien dat een bloemkool van 86 cent bij de Dekamarkt de basis kan zijn van een diner dat per couvert in een restaurant 30 euro kost. De sector moet de kennis bij de mensen vergroten en dan met een echt budget en topkok Rudolph van Veen. Door te koken wordt de consument kritisch wordt de sector gedwongen te specialiseren op criteria als smaak en structuur, met betere prijzen tot gevolg.”

Baan zegt zich te realiseren te worden gezien als een dominee. Hij sprak vóór de lancering van 24Kitchen naar eigen zeggen met 180 mogelijke partners. De grote partijen als The Greenery en Fruitmasters lieten het afweten. ”Maar ik geef nooit op en blijf ze lastigvallen en bestoken tot ze aan boord zijn.”

Baan zelf zal op de zender regelmatig een groente of fruitproduct aan de consument voorstellen. ”Ik wil laten zien hoe mooi een Nederlands product is. In de voedingssector besteden concerns 90 procent van hun geld aan marketing en het product en 10 procent aan procesontwikkeling. In de tuinbouw is dat precies andersom. De agrarische sector heeft een omzet van 50 miljard euro. Wij kunnen beter.”

24Kitchen komt op zender 24 in het basispakker van UPC, Ziggo en Caiway. De initiatiefnemers spreken nog met KPN Digitenne en CanalDigitaal.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.