Home

Nieuws 74 x bekeken

A-merkproducenten leveren in ten opzichte van vers en huismerken

Amsterdam – De winstmarge van zowel versleveranciers als producenten van huismerken nemen toe ten koste van producenten van a-merken.

Dat melden EFMI Business School, onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen en consultancy PwC op basis van onderzoek. De winstmarges van a-merkfabrikanten liggen nog wel op een hoger niveau.

Producenten van a-merken zagen in de onderzoeksperiode (2002-2009) de winstmarge dalen van 7,6 procent tot 5,8 procent. Huismerkproducenten zagen de winstmarge toenemen van 2,9 naar 4,1 procent. Versleveranciers zagen een lichte winsttoename van 2,9 naar 3,3 procent.

Qua omzetgroei scoren versleveranciers het best: jaarlijks nam de omzet tussen 2002 en 2009 met 7 procent toe. Het beeld is volgens de onderzoekers vermoedelijk doorgezet. De omzetgroei van a-merkenfabrikanten steeg met ruim 3 procent terwijl huismerkproducenten een plus van 4,4 procent noteren.

Uit het onderzoek blijkt wel dat, hoewel huismerkfabrikanten steeds professioneler worden, de productinnovaties nog steeds voor het overgrote deel afkomstig zijn van a-merkproducenten. Huismerkproducenten besteden wel meer aan procesinnovaties, dus een meer efficiënte manier van produceren.

Producenten van a-merken spenderen ook twee keer meer aan marketing dan huismerkproducenten.

Of registreer je om te kunnen reageren.