Home

Nieuws 146 x bekeken

Smits: exportdruk blijft na Ehec-crisis

Barendrecht – Nederlandse groentenleveranciers moeten rekening houden met een structurele druk op de export door voorkeur voor lokaal product op Europese markten. Investeren in buitenlandse productie is wel lastiger geworden door de crisis.

Volgens algemeen directeur Philip Smits van The Greenery steeg de verkoop van lokaal product op exportmarkten al enige tijd, maar wordt dat verder versneld door de Ehec-crisis. Hij ziet die ontwikkeling niet alleen op de Duitse markt waar de Duitse vlag in steeds meer groentenschappen zichtbaar wordt. Ook in Frankrijk is de ontwikkeling zichtbaar. ”Het duidelijkst komt dat naar voren in de oproep van Franse boeren aan supermarkten alleen nog Frans product te verkopen.”

Volgens koepel DPA blijkt dat ook uit de prijzen voor product. Een Duitse komkommer brengt op groothandelsmarkten geregeld twee keer zoveel op als Nederlandse.
Toch is het nu juist lastiger in te stappen in nieuwe teeltprojecten in bijvoorbeeld Duitsland. Smits: ”Je ziet dat veel projecten een jaar naar achteren zijn opgeschoven en banken zijn natuurlijk terughoudend.” The Greenery blijft streven naar een groter belang in lokale productie op exportmarkten. Naast Engeland – waar het al eerder investeerde in een groot tomatenbedrijf – wil de verkooporganisatie ook in Duitsland en Frankrijk een stap zetten.

Niet alleen lokale productie kan een antwoord zijn op de grotere behoefte aan lokaal product. Ook moeten Nederlandse telers investeren in kwaliteit en promotie en zo opvallen in het grote Europese aanbod van groenten in het seizoen, stelt hij.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.