Home

Nieuws 100 x bekeken

Schoolfruitcampagne groeit met minder leveranciers

Zoetermeer - Het komende schooljaar wordt naar verwachting meer fruit uitgedeeld op scholen, maar een fiks aantal leveranciers van de schoolfruitregeling is dit jaar afgehaakt, waaronder Willem & Drees.

The Greenery werkt nu samen met Schoolfruit.nu. Dat zegt schoolfruitconsulent Willemijn van der Meer van het Productschap Tuinbouw (PT). De geringere belangstelling bij leveranciers lijkt het gevolg van de eigen bijdrage die dit jaar gevraagd wordt. Vier bedrijven zijn nu ingeschreven als leverancier van schoolfruit en ontvangen daarvoor een subsidie van 50 procent van de kosten. In het afgelopen schooljaar konden de leveranciers nog alle kosten terugkrijgen voor de twee uitdeelperiodes van 10 weken. Door het uitblijven van collectieve financiering door het Productschap Tuinbouw is het aan de leveranciers zelf om de resterende 50 procent op te brengen.

Toch zullen de vier bedrijven meer fruit ronddelen. Voor komend schooljaar is 2,9 miljoen euro subsidie beschikbaar uit de Europese regeling tegen 2,1 miljoen euro vorig jaar. Dat betekent dat dit jaar 2.000 scholen drie periodes van 10 weken gratis fruit aangeleverd krijgen.

Dat leveranciers afhaken komt ook door het beperkte commerciële effect van de regeling. Leveranciers hopen dat scholen na de gratis fruitperiode contracten willen afsluiten. "De kosten blijken voor scholen vaak een obstakel om door te gaan", zegt Van der Meer. Wel blijken scholen na de regeling beleid op te stellen dat neerkomt op vaste fruitdagen waarop ouders het fruit meegeven met hun kinderen.

De handel vreest bovendien dat de Europese subsidie voor schoolfruit afneemt met 30 procent. Dat kan gevolgen hebben voor de Nederlandse subsidie, zegt Van der Meer. Nu wordt het EU-budget van 90 miljoen euro niet opgemaakt.

Of registreer je om te kunnen reageren.