Home

Nieuws 125 x bekeken

Polen is volgend jaar thema voor Keukenhof

Lisse – Het nieuwe thema van de bloembollententoonstelling Keukenhof in Lisse is volgend jaar: 'Polen; the Spirit of solidarity', met als ondertitel Chopin en Coupernicus.

PR-manager Annemarie Gerards vertelt dat er verschillende redenen zijn waarom voor Polen als thema is gekozen. "Voor de export van de Nederlandse snijbloemen en bollen, maar ook in toeristisch opzicht wordt het een steeds belangrijker markt. De aandacht voor Polen zal ook belangstelling trekken uit de landen die Polen omringen."

Gerards: "Voor de sierteeltexport is Polen een groeimarkt. In verband met het thema zal in het Oranje Nassau Paviljoen de romantiek uit de tijd van Chopin worden weergegeven en wordt buiten, naast dit paviljoen een grote mozaïek gelegd van de beeltenis van deze componist. In het Willem Alexander Paviljoen wordt veel aandacht besteed aan het leven en werk van Coupernicus."

Het is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen, maar uit de praktijk blijkt dat het door middels een thema zich op een bepaalde markt te richten, dit meer bezoekers uit dat land genereert. Zoals dit jaar toen het thema Duitsland was en er uiteindelijk ongeveer 170.000 Duitse gasten konden worden verwelkomd, hetgeen 40.000 meer is dan in eerdere seizoenen.

Keukenhof is over het algemeen nogal spaarzaam met het geven van bezoekerscijfers, doch marketing manager Wim van Meerveld zegt dat het nu definitief is dat van afgelopen seizoen er 900.000 bezoekers in de boeken werden geschreven. Geen record, maar wel heel dicht bij andere jaren met hogere bezoekersaantallen. "De cijfers tonen aan dat er dit jaar minder bezoek was vanuit Japan, waarbij de aardbeving aldaar en de gevolgen ervan ongetwijfeld een rol speelden. Uit Nederland kwamen 65.000 bezoekers meer dan vorig jaar. Veelal dagjesmensen met de auto, mede waardoor onze grote parkeerterreinen af en toe vol dreigden te lopen. Ook kwamen er 400 procent meer bezoekers uit Rusland."

"Uiteraard moet je dat cijfer relatief beschouwen, maar desondanks is het een forse groei. Uit de gehouden enquêtes blijkt tevens dat Keukenhof er met name uit de groep gezinnen van 35-plus, met kinderen veel bezoekers naar Keukenhof kwamen, waarmee het nogal eens levende idee teniet word gedaan dat Keukenhof de jongeren en kinderen niets heft te bieden. Al met al was het afgelopen seizoen een topseizoen waarvan we alleen maar kunnen hopen dit in de toekomst te evenaren of te overtreffen," aldus Van Meerveld.

Foto

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.