Home

Nieuws 160 x bekeken

Paprikatelers willen aanbod bundelen

Barendrecht – Paprikatelers van Coforta en andere telersverenigingen kijken naar mogelijkheden van bundeling van het aanbod naar het model van de afzet-bv voor Inova Fruit.



Volgens Philip Smits - algemeen directeur van The Greenery en voorzitter van de raad van commissarissen van Inova Fruit - laat het afzetmodel voor excusieve appelrassen zien dat afzetorganisaties zelfstandig kunnen blijven en toch met een gezamenlijke verkoop starten. De verkoop bv – zoals die bij Inova Fruit - wordt bij zo’n constructie eigenaar van het product. De aangesloten afzetorganisaties kunnen voor hun eigen afnemers product van de verkoop bv kopen.

Het model is volgens Smits getoetst aan regels voor GMO en Mededingingswet en kan dus snel ingevoerd worden. “Als we willen onderzoeken of centrale bundeling van aanbod werkt, kunnen we dat morgen doen. Telers van BGB of VDN kunnen aansluiten bij de centrale verkooptafel en die vereniging kan toch eigen omzet draaien en GMO ontvangen.”

Wel ziet Smits een belangrijk verschil met de exclusieve clubrassen en de bulkmarkt paprika; het Europese aanbod paprika is groot en met een bundeling van 50 of 60 procent in Nederland schiet de markt mogelijk niet veel op, denkt Smits.

Het succes kan wel groeien bij een groter volume, maar de markt schiet pas echt wat op met fusie, waardoor het aantal afzetorganisaties afneemt. Bundeling van afzet is daarmee effectiever dan alleen de bundeling van aanbod, denkt hij.

Fusie, maar ook het koppelen van telers aan vaste afnemers, kan de keten daadwerkelijk gezonder maken, denkt Smits. De angst voor microbiologische besmetting is na de Ehec-crisis gegroeid en zal de behoefte aan vaste ketens weer nieuw leven inblazen. “Ik zie dat nu nog onvoldoende om ons heen gebeuren. Daarvoor zijn er nog teveel retailers die tenders uitschrijven bij tien aanbieders, maar Ehec zal een impuls zijn voor het vormen van vastere ketens.”

Of registreer je om te kunnen reageren.