Home

Nieuws 139 x bekeken

Omzetten levensmiddelenconcerns nemen toe

Rotterdam - De omzet van de 50 grootste levensmiddelenconcerns is in 2010 gemiddeld met 7,9 procent gestegen.

De gemiddelde winstmarge steeg 0,2 procentpunt tot 16,6 procent. Dat schrijft OC&C Strategy Consultants in het jaarlijkse brancherapport New Frontiers, waaruit ook blijkt dat de opkomende economieën een grotere rol spelen. Volgens OC&C is het Zwitserse voedingconcern Nestlé AG het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld, met een omzet van bijna 100 miljard dollar. Op plaats twee, met 21 miljard dollar omzet achterstand, staat Procter & Gamble, dat persoonlijke verzorgingsmiddelen produceert, maar ook diervoer en snacks.

Unilever staat in de top 50 van OC&C op plaats drie met een omzet van 59 miljard dollar, gevolgd door Pepsico, Kraft Foods, AB Inbev, ADM en Coca Cola. Op de lijst domineren de voedingsconcerns al staan ook de sigarettengiganten Philip Morris en Japan Tobacco in de top 10.

De winstmarges lopen ver uiteen. De brede voedingsconcerns Nestlé A, Unilever en Pepsico bewegen rond de 15 procent, terwijl Kraft Foods op enige afstand volgt met een winstmarge van 12 procent. Biergigant AB Inbev (bekend van Budweiser en Stella Artois) en Coca Cola zitten echter dichtbij de 30 procent.

De vleesbedrijven Tyson Foods (plaats 25) en Brasil Foods (plaats 49) realiseren met respectievelijk 5 en 7 procent veel lagere winstmarges. Datzelfde geldt voor de bijna pure zuivelaars FrieslandCampina (nummer 36) en Dean Foods (nummer 27) die respectievelijk 5 en 7 procent winstmarge noteren.

De top is de laatste jaren volgens OC&C nauwelijks gewijzigd, maar vier bedrijven uit China en één bedrijf uit Taiwan hebben de potentie over enkele jaren de top te bestormen, aldus de analisten. Het betreft vier dranken/zuivelproducenten en één breed voedingsbedrijf.

Of registreer je om te kunnen reageren.