Home

Nieuws 129 x bekeken

Meer wilskracht bij winkelwagen

Rotterdam - Of je de supermarkt ingaat met een winkelwagen of met een mandje aan de arm, heeft invloed op de koopoverwegingen. Met een winkelwagen ben je eerder geneigd iets 'goeds' te kopen zoals fruit, in een mandje komt eerder iets 'slechts' terecht zoals chocolade.

Dat meldt de Rotterdam School of Management (onderdeel van de Erasmus Universiteit) op basis van onderzoek onder leiding van Bram Van den Berg. De routinematige beweging van het buigen van de arm zou een 'Ik Wil Dit Nu' impuls veroorzaken.

Volgens Van den Berg kunnen onafhankelijke lichamelijke handelingen grote invloed uitoefenen op het consumentengedrag. Specifiek blijkt uit onderzoek dat het aanspannen van de arm (het buigen van de elleboog en de voorarm naar het lichaam toebewegen zoals bij het dragen van een winkelmandje aan de arm), of het uitstrekken van de arm (wanneer de voorarmen van het lichaam weggestrekt worden zoals bij het duwen van een winkelmandje) kan het koopgedrag beïnvloeden.

Van den Berg: "Zo buigen mensen hun arm bij het dragen van een winkelmandje en zullen ze daardoor eerder geneigd zijn 'slechte' producten kopen, zoals chocoladerepen, dan mensen die winkelen door een wagentje te duwen. Bij gelijke omstandigheden is de kans dat iemand met een mandje 'slechte' producten koopt 6.84 maal groter dan voor iemand met een winkelwagentje."

De onderzoekers stellen dat het uitstrekken van de arm geassocieerd wordt met het afwijzen van ongewenste voorwerpen. In tegenstelling daarmee wordt het aanspannen van de arm, een directe motorische beweging naar het eigen lichaam toe, geassocieerd met het zich toe-eigenen van gewenste objecten. Als gevolg van de talloze herhalingen van het samenvallen van lichamelijke handelingen met afwijzen of aannemen van respectievelijk gewenste en ongewenste objecten, zijn mensen met een winkelmandje meer geneigd tot het aanschaffen van producten die staan voor onmiddellijke bevrediging dan mensen met een winkelwagentje.

Of registreer je om te kunnen reageren.