Home

Nieuws 100 x bekeken

Imago tuinbouwarbeid weinig verbeterd

Zoetermeer – De arbeidsmarktcampagne It’s Alive heeft een belangrijk deel van de beoogde doelgroep bereikt, maar resulteert nog niet de gehoopte waardering van de sector als werkgever.



Dat blijkt na een uitgebreide evaluatie van de campagne, die het Productschap Tuinbouw deze week heeft afgerond. Toch is projectleider Helga van Marrewijk positief over de resultaten. Ook de stuurgroep wil met de campagne doorgaan.

Volgens Van Marrewijk blijkt het positieve resultaat met name uit de bekendheid van de campagne. Ongeveer de helft van de ondervraagde scholieren heeft iets van de campagne gezien. Ook is de interesse om in de tuinbouw te werken gegroeid.

Van de ondervraagde jongeren geeft 18 procent ’misschien’ aan de slag te willen gaan in de tuinbouw, 1 procent weet dat zeker. Aan het begin van de campagne, was de groep van jongeren die zeker in de tuinbouw aan de slag wil 2 procent, nog eens 10 procent had de optie in overweging.

Het feit dat de tuinbouw nog niet op het netvlies staat als aantrekkelijke werkgever, is volgens Van Marrewijk een tegenstrijdigheid met de uitkomst waarin jongeren aangeven in de tuinbouw aan het werk te willen.

Toch maakt ze uit de evaluatie op dat jongeren zijn geraakt, maar is op dat terrein nog een hoop werk te verzetten. Gedragsverandering is niet realiseerbaar op korte termijn, denkt ze. ”Daar is veel tijd voor nodig. Toch hebben we een belangrijke slag gemaakt.”

In het vervolg van de campagne moet meer verdieping gezocht worden. ”Het blijkt dat de campagne zich in eerste instantie gericht heeft op emotie en gevoel, veel dieper gaat het nog niet. Vooral hbo’ers zijn op zoek naar het verhaal achter de emotie. Daarom gaan we de beroepsprofielen verbeteren en bedrijven aan de campagne verbinden.”

Of registreer je om te kunnen reageren.