Home

Nieuws 226 x bekeken

Amaryllis heeft nog steeds uitstekend imago

Zoetermeer - De Amaryllis (Hippeastrum) heeft een uitstekend imago. Dit blijkt uit onderzoek van Productschap Tuinbouw (PT) onder bloemisten en consumenten in diverse landen.

Consumenten en bloemisten vinden de bloem mooi, opvallend, chic en kleurrijk. De grote bloemen, opvallende vorm en lange steel zijn kenmerkende eigenschappen van de Amaryllis. Zoals een Britse consument de bloem omschrijft: ‘de is ‘big, bold and beautiful’.

Volgens bloemisten heeft de bloem een eigen stijl: dominant, statig, pompeus, majestueus en stoer. Een mooi winterproduct dat geliefd is bij de klanten.

De meeste consumenten en bloemisten zijn zeer gecharmeerd van de Amaryllis. Bijna alle bloemisten en consumenten vinden het een aansprekende bloem. De bloem is bij de meeste consumenten bekend en nagenoeg in alle bloemenwinkels te vinden. Nederlanders kopen de bloem het vaakst (69%), Britten het minst (42%).

Bloemisten vinden de houdbaarheid het sterkste punt van de Amaryllis. Duitse bloemisten in het bijzonder. Ook het imago, de uitbloei en het formaat/grootte van de bloem worden goed gewaardeerd. De prijs is voor Britse en Franse bloemisten een minder sterk punt van de Amaryllis. En ook al zien steeds meer Britse bloemisten de toepassingsmogelijkheden met dit product, toch zijn sommigen nog onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden met de bloem. Nederlandse en Duitse bloemisten vinden dat de stevigheid van de steel voor verbetering vatbaar is.

Het PT zal de resultaten presenteren tijdens de Landelijke dag van LTO Groeiservice op 5 oktober. De resultaten worden gebruikt als input voor de promotieplannen voor 2012. Bloemenbureau Holland zal zich hier samen met de telers en veredelaars over buigen.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.