Home

Nieuws 114 x bekeken

Nestlé richt zich met grote overnames op opkomende markten

Vevey – Nestlé wil de Chinese snoep en gebakproducent Hsu Fu Chi (HFCI) overnemen. Het bedrijf heeft een beurswaarde van 1,8 miljard euro. Tegelijk is de Zwitserse producent van levensmiddelen van plan de komende vier jaar een miljard euro te investeren in de uitbreiding van productiefacaliteiten in Afrikaanse landen.

De overname van HFCI zou de grootste overname van een Chinees bedrijf door een buitenlands bedrijf betekenen. De onderneming realiseerde in het gebroken boekjaar 2009/2010 een winst van ruim 213 miljoen euro. In het kwartaal dat eind maart werd afgesloten werd ruim 160 miljoen euro omgezet, waarbij de winst ongeveer 22 miljoen euro bedroeg.

HFCI is door vier broers van een familie Hsu uit Taiwan opgericht, maar houdt tegenwoordig hoofdkwartier in de Zuid-Chinese stad Guangdong. Het bedrijf is beursgenoteerd in Singapore aan de SGX. HFCI wil ingaan op de interesse van Nestlé maar heeft uit eigen beweging de beurs gevraagd de handel stil te leggen tot meer duidelijk wordt over een mogelijke deal.

Nestlé nam in april dit jaar een belang van 60 procent in Yinlu Food, dat onder meer pindadrankjes en conserven produceert. De omzet van Yinlu Food bedroeg vorig jaar circa 700 miljoen euro. China wordt door Nestlé samen met India gezien als grootste groeimarkt.

Zo’n 38 procent van de verkopen worden door Nestlé gerealiseerd in opkomende economieën. Nestlé heeft als doel dit percentage op te voeren tot 45 procent vóór 2020. De inspanningen gaan ook toenemend naar Afrika. Hoewel het gemiddelde inkomen laag is, groeit het gestaag, evenals het inwonertal, aldus Nestlé.

Een Nederlander, Frits van Dijk, geeft overigens bij Nestlé leiding over de activiteiten in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Oceanië.

Of registreer je om te kunnen reageren.