Home

Nieuws 91 x bekeken

'Laconieke teler bereik je met alarmverhalen plagen'

Den Haag – Ondernemers zijn slecht bekend met nieuwe schadelijke organismen en hun mogelijke bron van insleep. Dat belemmert een effectieve risicobeheersing, concludeert het Landbouweconomisch Instituut LEI.

Alarmverhalen over de bedrijfsgegevens voor getroffen bedrijven kan deze telers doordringen van de noodzaak van preventie, stelt het LEI. Daarom zou in de communicatie meer aandacht moeten worden besteed aan de risico’s voor imagoschade en faillissement.

Het ministerie van ELI wil naar een nieuw fytosanitair beleid toe met meer aandacht voor preventie en gedeelde verantwoordelijkheid van sector en overheid. Daarom wil het ministerie inzicht in de risicoperceptie van ondernemers en manieren om die te beïnvloeden.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral grote tomatenbedrijven scherp toezien op preventie van insleep van plagen als tuta absoluta en clavibacter. Andere type bedrijven onderschatten het risico op insleep en zijn daardoor niet scherp genoeg, denkt het LEI.

Tulpenbollentelers zijn meer doordrongen van de risico’s van ziekten in het gewas dan tomaten- en aardbeientelers. Telers van uitgangsmateriaal zijn wel beter doordrongen, stelt het LEI.

Of registreer je om te kunnen reageren.